Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaal vliegende klantgroepen

Een onderzoek naar verschillende klanttypes en de invloed hiervan op loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaal vliegen
redactie LoyaltyFacts
31 juli 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaal vliegende klantgroepen

Een onderzoek naar verschillende klanttypes en de invloed hiervan op loyaliteit.

Loyaal vliegen

Luchtvaartmaatschappijen hechten veel waarde aan loyaliteit. Er worden dan ook veel middelen ingezet om de klantloyaliteit te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan de frequent flyer programma’s. Niet alle klanten zijn echter hetzelfde binnen deze sector. Mikulić en Prebežac hebben onderzoek gedaan naar loyaliteit in de luchtvaartsector. Met hun onderzoek geven zij een antwoord op de vraag: Wat maakt verschillende klantgroepen loyaal aan luchtvaartmaatschappijen?

Klantgroepen
Volgens Mikulić en Prebežac zijn er binnen de luchtvaartsector twee klanttypes te onderscheiden. Allereerst zijn er de prijsbewuste klanten die vaker vliegen met prijsvechters zoals Ryanair en EasyJet. Daarnaast zijn er de reguliere klanten die vaker vliegen met luchtvaartmaatschappijen zoals KLM. Ondanks verscheidene overeenkomsten bestaan er ook een aantal belangrijke verschillen tussen deze twee klantengroepen.

 

Drivers van loyaal vliegen
Zowel voor de prijsbewuste klant als voor de reguliere klant is het aankoopproces van het vliegticket van groot belang. Eenvoud en overzichtelijkheid vormen voor beide segmenten de succesformule. Ook heeft het een goed imago bij beide een sterk positief effect op de loyaliteit. De dingen die er voor zorgen dat het imago, in de ogen van de klant, ‘goed’ is verschillen echter wel. Bij prijsbewuste klanten zijn andere dingen van belang voor het imago dan bij reguliere klanten. Denk bijvoorbeeld aan de volgende factoren:

  • Aantal vluchten. Dit is alleen van belang voor de reguliere passagiers. In hun koopjeszoektocht boeken de prijsbewuste klanten vaak al heel vroeg. Een vlucht wordt dus al lang van te voren ingepland waardoor de frequentie van ondergeschikt belang is.
  • Service. Reguliere klanten stellen service aan boord op prijs; een goede maaltijd en een drankje zijn een absolute pré. Voor prijsbewuste klanten speelt deze factor in mindere mate een rol. Om kosten te besparen, koopt deze klantengroep zelden een consumptie.
  • Prijs. Voor prijsbewuste klanten is de ticketprijs een belangrijke drijfveer. Voor reguliere klanten speelt dit in mindere mate een rol. Om deze groep loyaal te maken kan een spaarprogramma wel veel effect sorteren.

 

Loyaliteit bevorderen
Een belangrijke conclusie is dat de twee klanttypes (deels) om verschillende redenen loyaal zijn aan een luchtvaartmaatschappij. Hier dient dus rekening mee te worden gehouden bij de loyaliteitsmarketing strategie. Dat de klantgroepen verschillen, wil echter niet zeggen dat een luchtvaartmaatschappij slechts één van de twee groepen kan bedienen. De factoren sluiten elkaar namelijk zeker niet uit! Zo kan een prijsvechter ook reguliere klanten aantrekken door het bieden van extra service tegen een meerprijs in de vorm van een goede maaltijd of een gereserveerde stoel en hun zo loyaal proberen te maken.

 

Bron: Journal of Air Transport Management.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events