Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit bij vliegmaatschappijen

Een lastige sector op het gebied van loyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
30 november 2018
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit bij vliegmaatschappijen

Een lastige sector op het gebied van loyaliteit?

In de Loyalty Report van 2018 was te lezen dat de loyaliteit per sector erg verschillen. Vliegtuigmaatschappijen scoorden hierbij lager dan gemiddeld. Bond Brand Loyalty bracht hier een apart rapport over uit. Omdat het de laagst scorende sector is op het gebied van tevredenheid bij deelnemers, hebben ze uitgezocht waar dit aan ligt en waar de kansen liggen.

Een belangrijk aandachtspunt is dat vliegmaatschappijen zich meer moeten focussen op de merkervaring dan enkel op het verdienen en besteden van miles (of andere punten). Bond Brand Loyalty kwam met een aantal kansen:

 

  1. Samenwerken met credit card bedrijven intensiveren. Waar elke maatschappij privileges kan aanbieden zoals toegang tot lounges, kan je bij een samenwerking met een credit card bedrijf veel meer aanbieden. Bijvoorbeeld als dit bedrijf sponsor is van een sportclub of evenement. Omdat toegang tot exclusieve plaatsen of evenementen in de vliegmaatschappijen in verhouding erg gewaardeerd wordt, liggen hier zeker kansen. Bijvoorbeeld om je vaste klanten mee te nemen naar een wedstrijd van de sportclub die gesponsord wordt door het credit card bedrijf waar je mee samenwerkt.
  2. Samenwerken met andere bedrijven om zo nog meer andere diensten aan te kunnen bieden, bijvoorbeeld in de vorm van service. Als je gaat samenwerken met bijvoorbeeld een exclusief automerk kan je jouw passagiers een extra ervaring geven van of naar het vliegtuig.
  3. Door deelnemers van je programma te laten betalen voor deelname, kan je vaak nog betere en exclusievere voordelen regelen. Veel deelnemers geven aan bereid te zijn om te betalen en zo betere en meer voordelen te ontvangen.
  4. Zorg dat je er de hele reis bij bent. De reis van een passagier is meer dan alleen de vlucht. Gebruik de voorbereiding thuis, de aanwezigheid op het vliegveld en de benodigde services op locatie om extra diensten te regelen. Bovendien kan je met een goede database ook proberen vooruit te blikken op het volgende moment dat de passagier gebruik zou kunnen maken van jouw diensten en zo van tevoren te verrassen met een relevant aanbod.
  5. Door ‘nieuwe loyalty currencies’ te bieden. Dit houdt in dat je passagier niet meer de gebruikelijke miles laat sparen om bijvoorbeeld korting te krijgen op producten, maar dat je kan sparen in en voor andere valuta zoals tijd, gemak of zelfverzekerdheid.
  6. Nieuwe technologieën gebruiken om de passagiers beter te leren kennen en nog beter aan de sluiten op de individuele behoefte en nieuwe voordelen te bieden. Bijvoorbeeld middels AI.

 

 

Nieuwsgierig? Het volledige rapport kan je hier downloaden.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events