Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit in de tijdschriftenbranche

Een onderzoek naar de invloed van tijdschriftinhoud op de loyaliteit van verschillende groepen modetijdschrift lezers.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van tijdschriftinhoud op de loyaliteit van verschillende groepen modetijdschrift lezers.
Redactie LoyaltyFacts
30 juni 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit in de tijdschriftenbranche

Een onderzoek naar de invloed van tijdschriftinhoud op de loyaliteit van verschillende groepen modetijdschrift lezers.

Een onderzoek naar de invloed van tijdschriftinhoud op de loyaliteit van verschillende groepen modetijdschrift lezers.

Het voortbestaan van tijdschriften wordt grotendeels bepaald door advertentie-inkomsten. Hoe hoger de oplage, hoe aantrekkelijker het magazine is voor adverteerders. De oplage wordt mede bepaald door het aantal trouwe lezers. Die zijn dus erg belangrijk. Maar hoe kunnen tijdschriften de loyaliteit van hun lezers beïnvloeden?

Modetijdschriften zijn voor vele vrouwen (en sommige mannen) een bron van inspiratie en informatie. Omdat het aantal modemagazines groeit, dient een tijdschrift zich te blijven onderscheiden en de juiste doelgroep aan te spreken. Onderscheid op inhoud is de belangrijkste troef die een magazine heeft. Bailey en Seock (2010) onderzochten de invloed van de inhoud van modetijdschriften op de loyaliteit van lezers.

 

De doelgroepen van modetijdschriften
De lezersgroep van modetijdschriften splitst zich in drie type modeconsumenten. Deze groepen zijn gedefinieerd aan de hand van de mate waarin zij vooruitstrevend zijn op het gebied van mode en hun mening bepalend is voor de omgeving.

  1. Followers: Deze doelgroep is op het gebied van mode weinig innovatief.
  2. Early adopters: Deze groep neemt sneller nieuwe trends over dan doelgroep één. Ze zijn echter geen voorlopers in mode.
  3. Trendsetters: Dit zijn de consumenten die de nieuwste modetrends overbrengen op het grote publiek. Ze zijn zeer innovatief en meningbepalend voor een grote groep.

 

Verband tussen innovativiteit en trouw
In het algemeen is doelgroep drie het meest loyaal aan modetijdschriften. Het onderzoek van Bailey en Seock toont een verband aan tussen de mate van innovativiteit van de consument en de loyaliteit aan een modetijdschrift. Verder wijst het onderzoek uit dat de inhoud van het modetijdschrift de loyaliteit beïnvloedt. De meeste waarde wordt gegeven aan de items modetrends, productinformatie en ‘celebrity endorsement’. Trendsetters vinden dat laatste item overigens minder belangrijk. Wel hechten zij in hoge mate waarde aan de kwaliteit van advertenties en de opmaak van het tijdschrift.

Richt je op de trendsetters
Fashion uitgevers zouden de inhoud van tijdschriften moeten aanpassen zodat dit de meeste loyaliteit van de lezer oplevert. In dat kader zou het interessant zijn voor marketeers om zich voornamelijk op de derde groep lezers te richten. Deze doelgroep is te beïnvloeden door interessante modetrends en nieuwe producten te plaatsen en met aandacht te kijken naar opmaak van het tijdschrift en de kwaliteit van adverteerders en hun advertenties.

 

Kijk ook naar online kanalen
Naast een aanpassing in de content zijn er ook nog andere mogelijkheden om de verbondenheid tussen lezer en het tijdschrift te vergroten. Zo zien Bailey en Seock grote kansen in het online publiceren van modetijdschriften en dit te ondersteunen door merkgemeenschappen (communities). Hierdoor wordt de interactie vergroot en raken lezers meer betrokken bij het tijdschrift. Door een online kanaal toe te voegen, zijn er bovendien meer kansen om advertenties te verkopen.

 

Bron: The relationships of fashion leadership, fashion magazine content and loyalty tendency. Journal of Fashion Marketing and Management. L.R. Bailey & Yoo-Kyoung Seock (2010).

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 Januari 2023

Loyaliteit is aan het veranderen

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 Januari 2023

Loyaliteit is aan het veranderen

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

De keerzijde van demoties in loyaliteitsprogramma's

Multi-layer loyaliteitsprogramma’s, waarin deelnemers op basis van een behaalde rang voordelen ontvangen, zijn tegenwoordig een veel gebruikte vorm van loyalty marketing. Waar een promotie in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

De keerzijde van demoties in loyaliteitsprogramma's

Multi-layer loyaliteitsprogramma’s, waarin deelnemers op basis van een behaalde rang voordelen ontvangen, zijn tegenwoordig een veel gebruikte vorm van loyalty marketing. Waar een promotie in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events