fbpx
Loyalty Insight

Loyaliteit vergroten met Gamification

We geven je vier manieren

Loyalty InsightWetenschap 30 januari 2020

Als je nog geen games met je klanten speelt, is het tijd om op start te drukken. Miljoenen merken vergroten hun klantbetrokkenheid en optimaliseren hun klantervaring met gamification. Deze strategie moedigt merken aan om enkele lagen spelmechanieken aan hun klantervaring toe te voegen die zullen helpen om herhaaldelijk opwinding te creëren.

Gamification kan een extreem krachtige loyaliteitsstrategie zijn door een ervaring te creëren die klanten boeit en ervoor zorgt dat ze terug blijven komen. Er zijn verschillende soorten gamification-strategieën die je kunt gebruiken voor je bedrijf. Wij geven je vier manieren

Voortgangsbalken

Hoewel elke game zijn eigen set unieke regels en kenmerken heeft, blijft het uiteindelijke doel hetzelfde: winnen. Deze eenvoudige filosofie kan ook worden toegepast om klanten te motiveren met je beloningsprogramma.  Het belangrijkste onderdeel van elk puntenprogramma is de motivatie van de klant. Als klanten geen waarde in jouw beloningen zien of voelen dat ze haalbaar zijn, zijn ze niet gemotiveerd om herhaalaankopen te doen.

Wanneer klanten hun inspanningen kunnen visualiseren, gamifyt dit hun winkelervaring. Beloningsvoortgangsbalken zijn een geweldige functie om de waarde van een mobiele ervaring te vergroten.

Social media-gerelateerde punten

Mensen zijn afhankelijk van hun telefoon voor alles, van berichten en bellen tot het hebben van hun eigen digitale persoonlijke assistent met herinneringen. Zelfs met de grote verscheidenheid aan apps en mogelijkheden, brengen mensen echter nog steeds 80% van hun tijd door op hun mobiele apparaten op sociale media.

Deze buzz op sociale media in combinatie met het eerdere feit dat we erachter kwamen dat meer dan 50% van de online aankopen op mobiele apparaten worden gedaan, leidt tot de behoefte aan een naadloze mobiele gebruikerservaring. Je klanten de kans geven beloningspunten te verdienen om online met je in contact te treden, is een geweldige manier om je sociale media te benutten. Als je dit voor je klanten zo soepel mogelijk wilt maken, moet je ervoor zorgen dat je een mobiele ervaring hebt opgebouwd die is geoptimaliseerd voor dit gedrag.

Interactieve promoties

Als je het verdienen van punten leuk kunt maken, kun je een loyaliteitsprogramma maken dat elke keer wint. Dit is een van de grootste voordelen van Gamification, omdat jouw klanten contact willen houden met je merk. Er zijn verschillende vormen van interactieve promoties die u kunt opnemen in uw mobiele klantervaring om de opwinding te allen tijde hoog te houden.

‘Spin to Win’ campagnes zijn een opwindende manier om je klanten op een aantrekkelijke manier extra waarde te bieden. Wie houdt er immers niet van om te winnen? In plaats van alleen een kortingscode te geven, behandeld deze promotie het als een spel en de prijs was de korting.  Let wel op dat zo’n campagne ook geoptimaliseerd moet zijn voor de mobiel. Veel mensen lezen hun e-mails op hun telefoon, het is daarom noodzakelijk dat deze campagne net zo goed op de telefoon werkt als op de computer

VIP-niveau voortgang

Net als in elk spel, is de kans om te ‘stijgen’ wat spelers ertoe drijft te blijven spelen om de hoogst mogelijke status te bereiken. Als een meer geavanceerde vorm van gamification bieden VIP-niveaus klanten iets om naar toe te werken. Met elk niveau dat moeilijker en moeilijker te bereiken wordt, worden klanten gemotiveerder om erkend te worden als de beste van het beste. Door visuele aanwijzingen toe te voegen, zoals tier-voortgangsbalken en mijlpalen, maakt gamification het verdienen van punten leuk.

bekijk hier het originele artikel: https://blog.smile.io/4-ways-gamification-makes-loyalty-a-mobile-first-game-changer

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: