Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsprogramma's: houd ze effectief

Een onderzoek naar het effectiever inzetten van bestaande loyaliteitsprogramma’s door middel van passende beloningen.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaliteitsprogramma's: houd ze effectief
redactie LoyaltyFacts
31 juli 2014
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteitsprogramma's: houd ze effectief

Een onderzoek naar het effectiever inzetten van bestaande loyaliteitsprogramma’s door middel van passende beloningen.

Loyaliteitsprogramma's: houd ze effectief

Klantloyaliteit is nog altijd een veelbesproken onderwerp in de marketingliteratuur en krijgt daarnaast een steeds hogere positie op de agenda van menig marketeer. Het starten van een loyaliteitsprogramma als middel om loyale klanten te creëren, is daarbij al vaak onderzocht. Ha en Stoel (2014) gaan in een recent onderzoek echter een stap verder door te onderzoeken hoe bestaande loyaliteitsprogramma’s effectiever kunnen worden ingezet. Zij hebben daarbij gekeken naar factoren die ervoor kunnen zorgen dat klanten zich meer verbonden voelen met loyaliteitsprogramma’s.

Onderscheidend vermogen
Een belangrijke factor waardoor klanten zich meer verbonden voelen met loyaliteitsprogramma’s is onderscheidend vermogen. Een onderscheidend programma geeft haar leden namelijk het gevoel echt speciaal te zijn. Loyaliteitsprogramma’s kunnen zich onderscheiden door bijvoorbeeld met statusniveaus te werken. Dit heeft als gevolg dat leden en niet-leden een positiever gevoel hebben over het programma en zorgt ervoor dat ze een actieve relatie willen (blijven) onderhouden. Het onderzoek wijst uit dat hoe meer het programma zich onderscheidt, hoe groter de waarde is die de klant er aan toekent.

 

Passende functies 
Naast onderscheidend vermogen is ook de mate waarin loyaliteitsprogramma’s passen bij de wensen van de gebruikers van groot belang. Belangrijk daarbij is niet alleen de mate waarin de beloningen passen in de verwachtingswereld van de klant (‘waar voor zijn geld krijgen’) maar vooral ook de mate waarin de beloningen aansluiten bij het zelfbeeld van de klant. Hoe beter de daadwerkelijk aangeboden en de gepercipieerde beloningen passen bij de verwachting van de klant, hoe meer hij of zij zich verbonden zal voelen met het programma.

 

GevolgenDe resultaten van het onderzoek tonen aan dat wanneer de verbondenheid met het programma toeneemt dit weer drie gevolgen heeft. Namelijk, een toename in tevredenheid met het programma, een positievere houding naar de retailer en tot slot, een toegenomen waardering van de relatie met de retailer.

 

Dit onderzoek laat zien dat het belangrijk en effectief is wanneer de beloningen die je klanten geeft in loyaliteitsprogramma’s zorgvuldig gekozen en afgestemd worden op de behoeften van je klanten. Onderzoek voor het inrichten van bijvoorbeeld een cadeaushop eerst waar de klant behoefte aan heeft. Zijn dit luxe cadeaus of juist praktische zaken, zoals korting op de dagelijkse boodschappen? Wanneer de beloning goed aansluit bij de klant, zal deze zich veel meer verbonden voelen met het programma, wat weer positieve gevolgen heeft voor de mate van loyaliteit aan het bedrijf.

 

Bron: The Service Industries Journal.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events