Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsprogramma’s in online markten

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaliteitsprogramma’s in online markten
redactie LoyaltyFacts
30 november 2015
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteitsprogramma’s in online markten

Loyaliteitsprogramma’s in online markten

Met de groei van de online retailmarkt zetten steeds meer online retailers strategieën in om de loyaliteit van klanten te vergroten. Vaak zijn deze strategieën gekopieerd uit traditionele (fysieke) retailmarkten. Maar leveren deze strategieën in de online retailmarkten eigenlijk wel dezelfde resultaten op?

Online loyaliteitsprogramma

Een van de meest ingezette strategieën om de loyaliteit van klanten te vergroten is een loyaliteitsprogramma. Dit geldt tegenwoordig voor zowel de offline als de online retailmarkt. In het onderzoek van Lim en Lee wordt onderzocht of de resultaten van loyaliteitsprogramma’s in de online retailmarkt verschillen van de resultaten in de offline retailmarkt. Daarbij hebben ze rekening gehouden met mogelijke winkelvoorkeur bij consumenten en gebruik gemaakt van transactiedata die is verkregen dankzij deelname aan het loyaliteitsprogramma.

 

Kans op succes

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat de kans op een succesvol loyaliteitsprogramma in online retailmarkten groter is dan in offline retailmarkten. Wanneer de winkelvoorkeur van de consument stabiel is, hebben loyaliteitsprogramma’s wel minder effect. De winkelvoorkeur van consumenten verandert in de online retailmarkt vaker dan in de offline retailmarkt. Dit wordt verklaard doordat consumenten in de offline retailmarkt te maken hebben met geografische afstand en de daarmee gemoeide kosten in tijd en geld.

 

Gebruik van data

Verder blijkt uit het onderzoek dat in een markt van wisselende winkelvoorkeur (met name online retailmarkten) het gebruik van transactiedata uit een loyaliteitsprogramma kan bepalen of een loyaliteitsprogramma positieve of negatieve invloed heeft op de winstgevendheid van de retailer. Dit impliceert dat het raadzaam is voor retailers om te investeren in de mogelijkheden en technieken om verzamelde klantdata ook daadwerkelijk gericht in te zetten.

 

Sleutel tot loyaliteit

Het onderzoek toont dus aan dat er grote kansen liggen voor online retailers. Het inzetten van een loyaliteitsprogramma en het gebruiken van verzamelde data lijken daarbij de sleutel tot het verkrijgen van loyale klanten. Juist online is de kans op een succesvol loyaliteitsprogramma immers groot en het verzamelen van data gemakkelijk. De inrichting van het programma en het goed inzetten van de verzamelde data is daarbij van groot belang en moet goed doordacht worden.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events