Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsprogramma’s in online markten

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaliteitsprogramma’s in online markten
redactie LoyaltyFacts
30 november 2015
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteitsprogramma’s in online markten

Loyaliteitsprogramma’s in online markten

Met de groei van de online retailmarkt zetten steeds meer online retailers strategieën in om de loyaliteit van klanten te vergroten. Vaak zijn deze strategieën gekopieerd uit traditionele (fysieke) retailmarkten. Maar leveren deze strategieën in de online retailmarkten eigenlijk wel dezelfde resultaten op?

Online loyaliteitsprogramma

Een van de meest ingezette strategieën om de loyaliteit van klanten te vergroten is een loyaliteitsprogramma. Dit geldt tegenwoordig voor zowel de offline als de online retailmarkt. In het onderzoek van Lim en Lee wordt onderzocht of de resultaten van loyaliteitsprogramma’s in de online retailmarkt verschillen van de resultaten in de offline retailmarkt. Daarbij hebben ze rekening gehouden met mogelijke winkelvoorkeur bij consumenten en gebruik gemaakt van transactiedata die is verkregen dankzij deelname aan het loyaliteitsprogramma.

 

Kans op succes

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat de kans op een succesvol loyaliteitsprogramma in online retailmarkten groter is dan in offline retailmarkten. Wanneer de winkelvoorkeur van de consument stabiel is, hebben loyaliteitsprogramma’s wel minder effect. De winkelvoorkeur van consumenten verandert in de online retailmarkt vaker dan in de offline retailmarkt. Dit wordt verklaard doordat consumenten in de offline retailmarkt te maken hebben met geografische afstand en de daarmee gemoeide kosten in tijd en geld.

 

Gebruik van data

Verder blijkt uit het onderzoek dat in een markt van wisselende winkelvoorkeur (met name online retailmarkten) het gebruik van transactiedata uit een loyaliteitsprogramma kan bepalen of een loyaliteitsprogramma positieve of negatieve invloed heeft op de winstgevendheid van de retailer. Dit impliceert dat het raadzaam is voor retailers om te investeren in de mogelijkheden en technieken om verzamelde klantdata ook daadwerkelijk gericht in te zetten.

 

Sleutel tot loyaliteit

Het onderzoek toont dus aan dat er grote kansen liggen voor online retailers. Het inzetten van een loyaliteitsprogramma en het gebruiken van verzamelde data lijken daarbij de sleutel tot het verkrijgen van loyale klanten. Juist online is de kans op een succesvol loyaliteitsprogramma immers groot en het verzamelen van data gemakkelijk. De inrichting van het programma en het goed inzetten van de verzamelde data is daarbij van groot belang en moet goed doordacht worden.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events