Loyalty Insight

Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd

Een onderzoek naar de invloed van leeftijd op loyaal consumentengedrag.

Loyalty InsightWetenschap 31 oktober 2011

Een trend in de samenleving laat zien dat mensen steeds minder loyaal zijn in persoonlijke relaties. Deze trend is vooral zichtbaar bij jongeren. Er bestaat een sterke band tussen sociaal gedrag en consumentengedrag. Voor twee onderzoekers een reden om te onderzoeken of de invloed van leeftijd ook van invloed is op loyaal consumentengedrag. Want als leeftijd inderdaad van invloed is op loyaal gedrag, kan dit veel betekenen voor de invulling van een loyaliteitsstrategie.

Ouderen loyaler dan jongeren
Onderzoekers Rundle-Thiele en Bennet onderzochten deze trend specifiek in de verzekeringsbranche. De conclusie die zij trokken is dat oudere consumenten loyaler zijn dan jongere consumenten. Er bestaan dus verschillen in de mate van loyaliteit op basis van leeftijd. Hier dient u bij uw loyaliteitsstrategie dus rekening mee te houden.  De vraag is echter of deze verschillen verklaard worden door leeftijd of juist door generatie?

Leeftijd of generatie? 
De huidige jonge generatie is niet loyaal, en het is mogelijk dat zij in de toekomst ook minder loyaal zijn dan de huidige oude generatie. In dit geval wordt het dus door generatie bepaald. Aan de andere kant kan het zo zijn dat consumenten loyaler worden naar mate ze ouder worden. Dit is het gevolg van de toename van ervaring van de consument en een lagere behoefte aan variëteit, naar mate iemand ouder wordt. In dat geval is leeftijd dus van invloed op de loyaliteit. Welke van de twee bovenstaande conclusies daadwerkelijk getrokken kan worden is afhankelijk van vervolgonderzoek.

Loyaliteitsstrategie voor jongeren 
Of het nu aan het generatieverschil of het leeftijdsverschil ligt, het feit blijft dat jongeren op dit moment minder loyaal zijn dan ouderen. Het is daarom belangrijk voor marketeers om hier nu ook al rekening mee te houden bij het opstellen van een loyaliteitsstrategie. Bijvoorbeeld door in de loyaliteitsstrategie te differentiëren op basis van leeftijd, zodat jongeren anders worden benaderd dan ouderen. Denk hierbij aan een andere boodschap, propositie of een ander kanaal.

Bron: The decline of a prized virtue: Loyalty in Australian consumers Rundle-Thiele, S. and R. Bennet.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: