Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

May the best man win

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.
Redactie LoyaltyFacts
30 juni 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

May the best man win

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

Vaak wordt het grootste deel van het marketingbudget aangewend voor de beste klanten, de klanten die de meeste winst genereren: beste klanten marketing. Voor de meeste marketeers klinkt dit principe erg logisch, zo logisch dat er geen enkele discussie over is. Toch zijn maar weinig bedrijven effectief bezig met beste klanten marketing.

Welke activiteiten binnen beste klanten marketing ondernomen worden hangt voornamelijk af van wat er bereikt moet worden. Het basisconcept is echter altijd hetzelfde, het verhogen van het aantal goede klanten en het verlagen van het aantal slechte klanten. Een heldere gedachte, die er voor zorgt dat er meer winst gemaakt kan worden terwijl overvragende klanten worden afgewend. Er zijn een aantal wegen te bewandelen om beste klanten marketing in te voeren.

 

1. Lange termijn loyaliteitsprogramma
Een loyaliteitsprogramma wordt gebruikt om klanten te identificeren en te segmenteren in groepen. Vervolgens worden verschillende marketing strategieën gebruikt voor iedere segment. Deze aanpak heeft als voordeel dat er meer fundamentele kennis komt over de klanten waardoor gerichte marketing mogelijk wordt. Daarnaast wordt informatie verzameld die het mogelijk maakt om de bedrijfsvoering aan te passen, zodat deze beter aansluit bij de beste klanten. Om succesvol te zijn, dient het programma daarbij een centraal onderdeel te worden in de bedrijfsvoering.

 

2. Korte termijn beste klanten programma
Dit behelst een korte termijn marketing programma (ongeveer 3-6 maanden), dat speciaal ontworpen is om meer te appelleren aan de beste klanten dan aan anderen. Hiermee wordt geen zeer gedetailleerde informatie verzameld, maar de beste klanten worden wel het meeste beloond én andere klanten worden aangespoord om van lage segmenten naar hogere segmenten te verschuiven.

 

Type 1 en 2 combineren
Beide concepten kunnen ook tegelijkertijd worden ingezet. Deze (ultieme) oplossing wordt gebruikt in vele succesvolle loyaliteitsprogramma’s. De lange termijn inspanning is daarbij de basis waarmee de klantengegevens worden verzameld. Om de interesse vast te houden en verkopen en winst te versterken, wordt er periodiek een korte termijn programma bovenop het lange termijn programma geplaatst.

 

Bron: Marketing Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events