Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Merkbiografie: voorsprong van de underdog

Een onderzoek naar de effectiviteit van een ‘underdog’ merkbiografie op klantenbinding en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de effectiviteit van een ‘underdog’ merkbiografie op klantenbinding.
redactie LoyaltyFacts
30 juni 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Merkbiografie: voorsprong van de underdog

Een onderzoek naar de effectiviteit van een ‘underdog’ merkbiografie op klantenbinding en loyaliteit.

Een onderzoek naar de effectiviteit van een ‘underdog’ merkbiografie op klantenbinding.

De consument is steeds meer op zoek naar echtheid en authenticiteit in producten en diensten. Bedrijven kunnen hier gebruik van maken door producten of diensten onderscheidend te maken. De merkbiografie, een zorgvuldig samengestelde kroniek van de herkomst van het merk en haar levenservaringen, kan hierin een belangrijke rol spelen. Een succesvolle vorm van deze merkbiografie is het verhaal van de underdog.

De underdog
Verhalen over ‘de underdog’ zijn zo algemeen verbreid dat ze in alle culturen terug te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan Barack Obama of Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden. Ook merken kunnen underdog verhalen gebruiken om hun merkbeeld door middel van een merkbiografie bij consumenten te versterken. Een voorbeeld van een merk dat groot is geworden door het benadrukken van zijn bescheiden afkomst is Hewlett-Packard. Hewlett-Packard bezit en behoudt nog steeds de garage waarin het bedrijf ooit is gestart. De garage neemt zelfs een prominente plaats in op de website. Wie vindt dat nu niet sympathiek?


Verloochen je afkomst niet

Veel bedrijven kunnen voordeel halen uit een gepercipieerde achterstandspositie. Uit onderzoek van Paharia, Keinan, Avery en Schor blijkt dat het levensverhaal van een underdog-merk een effectief middel is om sympathie te wekken en om klanten aan het merk te binden. Consumenten kiezen voor merken die de werkelijke of gewenste eigen identiteit reflecteren. Iedereen heeft ooit wel eens het gevoel gehad minder bevoorrecht te zijn geweest. Hierdoor (h)erkennen consumenten de passie en de vastberadenheid om tegen alle verwachtingen in te slagen.

 

Benadrukken van afkomst
Een merkbiografie kan dus verschillende positieve sentimenten teweeg brengen bij de consument, zoals (h)erkenning en vertrouwen, die uiteindelijk leiden tot loyaliteit. Juist de wijdverbreidheid van het bestaan van underdog-verhalen maakt de merkbiografie een waardevolle manier om loyaliteit te bewerkstelligen. Consumenten ontdekken de underdog-status echter zelden zelf. De merken zullen dus websites, blogs en andere communicatiemiddelen in moeten zetten om hun biografische verhaal te vertellen.

 

Bron: Journal of Consumer Research.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events