Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Non-fungible tokens: content voor loyaliteitsprogramma's?

De kracht van online schaarste

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
11 februari 2022
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Non-fungible tokens: content voor loyaliteitsprogramma's?

De kracht van online schaarste

De ‘Non-Fungible Token’ (NFT), één van de meest besproken thema’s van 2021. Misschien juist wel omdat het zo’n ongrijpbaar fenomeen is. Een interessante kans voor kunstenaars die zo online hun werken kunnen verhandelen. Maar er ligt ook veel potentie voor loyaliteitsprogramma’s!

Wat is een NFT?

Een NFT is, kort gezegd, een uniek bestand dat staat opgeslagen op een digitaal kasboek. Dit wordt ook wel een blockchain genoemd. In tegenstelling tot een inwisselbare Bitcoin, is een NFT een uniek digitaal artikel dat niet vervangbaar is. Het wordt gebruikt om schaarste te creëren en heeft onder andere een grote intrede gemaakt in de kunstwereld. Kunstenaars kunnen hun werken omzetten in NFT’s en online verhandelen. En hier kunnen serieuze prijzen voor betaald worden. Zo werd een animatie van een vliegende kat verkocht voor $600.000 en een virtuele kaart van Homer Simpson voor $320.000. Maar het kan ook ingezet worden als middel om klantloyaliteit te stimuleren!

 

Loyalty & NFT

De exclusiviteit van een NFT is een krachtig middel om een unieke beleving te creëren en zo consumenten te betrekken bij jouw merk. Schaarste is altijd al een grote drijfveer geweest voor merkwaarde. En daar spelen de eerste bedrijven al slim op in door gebruik te maken van NFT’s. Zo verlootte cosmeticamerk Clinique drie unieke digitale kunstwerken onder de leden van haar loyaliteitsprogramma. En ook Coca-Cola veilde op International Friendship Day verassingsboxen met NFT’s. Hieronder viel ook digitale NFT kleding, die gedragen kon worden in een 3D VR-platform van Coca-Cola.

 

De eerste merken hebben het NFT-pad dus al gebaand. Bedrijven die ook willen profiteren van deze innovatieve trend zullen daarom niet te lang moeten wachten met instappen. Toch is de adoptie van deze methode niet zonder gevolgen: NFT’s zijn buitengewoon energieverslindend om op te zetten en uit te voeren. In deze tijd zijn veel merken gebrand op hun ecologische voetafdruk en het opzetten van NFT’s kan hierdoor leiden tot serieuze milieu-en imagoschade. Anderzijds zijn er al energie-efficiënte platforms en marktplaatsen in opkomst, waardoor de optie ineens een stuk interessanter kan worden voor een loyaliteitsprogramma. Maar wel of geen NFT in je loyaliteitsprogramma: het blijft een trend die in de gaten gehouden moet worden voor merken.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events