Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Overstapbarrières voor behoud

Een onderzoek naar de overstapbarrières van de mobiele beller.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de overstapbarrières van de mobiele beller.
Redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Overstapbarrières voor behoud

Een onderzoek naar de overstapbarrières van de mobiele beller.

Een onderzoek naar de overstapbarrières van de mobiele beller.

De laatste jaren hebben de aanbieders van mobiele telefonie zeer veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van hun netwerk en het veroveren van kostbaar marktaandeel. Het aantal eerste gebruikers neemt af en de markt komt in een ‘volwassen’ fase terecht. Zij die marktaandeel hebben veroverd, dienen hun voorsprong (lees: klanten) te behouden.

Een van de manieren om klanten te behouden is het opwerpen van overstapbarrières. Overstapbarrières maken het voor een klant namelijk minder aantrekkelijk om van aanbieder te wisselen. Aanbieders die hier effectief op inspelen, zullen hun klanten eerder behouden. Overstapbarrières zijn op te delen in drie groepen.

 

1. Gedane investeringen
Gedane investeringen maken het voor de consument minder aantrekkelijk om te wisselen. Dit zijn bijvoorbeeld ook inspanningen die de consument heeft gemaakt met betrekking tot het ontwikkelen van een relatie of het hebben van productspecifieke kennis. Ook investeringen in de deelname aan loyaliteitsprogramma’s horen hierbij.

 

2. Mogelijke investeringen
Nieuwe investeringen die gedaan moeten worden om naar een andere aanbieder over te stappen maken overstappen minder aantrekkelijk. Naast investeringen in een nieuwe relatie, is er vooral ook het risico dat de nieuwe aanbieder niet voldoet aan de verwachting.

 

3. Opportuniteitskosten
De kosten die voorkomen uit kansen/mogelijkheden die de klant op dit moment nog niet gebruikt, maar wel zou missen wanneer hij besluit van aanbieder te wisselen. Toekomstige diensten of acties ten behoeve van klantloyaliteit vallen hieronder.

 

Het inspelen op deze overstapbarrières kan helpen bij het behouden van klanten. Het ontwikkelen van een emotionele band of relatie met de klant door middel van een loyaliteitsprogramma is daarbij een van de meer sympathieke manieren om een overstapbarrière te creëren.

 

Bron: European Academy of Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events