Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Redemptie is de sleutel tot succes

Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen en de redemptie van spaarpunten op de effectiviteit van spaarprogramma’s.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen en de redemptie van spaarpunten op de effectiviteit van spaarprogramma’s.
redactie LoyaltyFacts
25 februari 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Redemptie is de sleutel tot succes

Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen en de redemptie van spaarpunten op de effectiviteit van spaarprogramma’s.

Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen en de redemptie van spaarpunten op de effectiviteit van spaarprogramma’s.

De meeste hotelketens maken gebruik van spaarprogramma’s in de hoop bezoekers loyaal te maken aan de keten. Deze programma’s bieden deelnemers de mogelijkheid om gratis punten te sparen bij elke nacht die wordt doorgebracht in het hotel. Deze punten kunnen vervolgens ingeruild worden voor additionele diensten of gratis overnachtingen.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 20% tot 40% van de deelnemers ook regelmatig gebruik maakt van het spaarprogramma. 60% van de deelnemers die zich hebben ingeschreven, haken zelfs kort na inschrijving af. Waarom nemen veel deelnemers niet actief deel? Zij vinden vaak dat het sparen te lang duurt en de beloningen het wachten niet waard zijn.

 

Digitaal belonen
Onderzoek naar de effectiviteit van spaarprogramma’s laat zien dat de redemptie (het inwisselen) van spaarpunten essentieel is. Na de eerste redemptie worden klanten enthousiast en willen ze de ervaring van redemptie graag herhalen. Voor het succes van een spaarprogramma is redemptie dan ook essentieel. Om redemptie te bevorderen, is het van belang dat spaarprogramma’s haalbare spaardoelen bieden. Bij hotelketens kun je hierbij bijvoorbeeld denken aan een digitale beloning voor weinig spaarpunten in de vorm van films, muziek, spelletjes e.d.. Deze beloning is snel te realiseren en heeft directe persoonlijke waarde.

 

Snelle redemptie
Om de effectiviteit van spaarprogramma’s te bevorderen, dienen hotelketens korte termijn spaardoelen toe te voegen aan het programma. Op deze manier wordt de (eerste) redemptie gestimuleerd, en wordt de kans op ‘actieve’ deelname aan het programma sterk bevorderd. Alleen dan zullen spaarprogramma’s ook leiden tot meer loyale klanten. Met de wereldwijde toename in het gebruik van digitale producten, is digitaal belonen niet alleen voor hotelketens, maar voor zeer veel organisaties relevant. De laagdrempeligheid en persoonlijke waarde maken digitale beloningen zeer geschikt als beloningsmiddel in spaarprogramma’s.

 

Bron: Journal of Consumer Marketing.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 Januari 2023

Loyaliteit is aan het veranderen

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 Januari 2023

Loyaliteit is aan het veranderen

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

De keerzijde van demoties in loyaliteitsprogramma's

Multi-layer loyaliteitsprogramma’s, waarin deelnemers op basis van een behaalde rang voordelen ontvangen, zijn tegenwoordig een veel gebruikte vorm van loyalty marketing. Waar een promotie in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

De keerzijde van demoties in loyaliteitsprogramma's

Multi-layer loyaliteitsprogramma’s, waarin deelnemers op basis van een behaalde rang voordelen ontvangen, zijn tegenwoordig een veel gebruikte vorm van loyalty marketing. Waar een promotie in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events