Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Resultaten CSS benchmark 2016

Loyaliteit donateurs is toegenomen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
CSS: de loyaliteitsmetric voor goede doelen
redactie LoyaltyFacts
27 februari 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Resultaten CSS benchmark 2016

Loyaliteit donateurs is toegenomen

CSS: de loyaliteitsmetric voor goede doelen

Begin 2016 zijn de eerste resultaten van de CSS benchmark gepubliceerd. Het aantal deelnemers is in 2016 toegenomen van 9 naar 15 en de gemiddelde CSS is gestegen.

Begin 2016 zijn de eerste resultaten van de CSS benchmark gepubliceerd. Het aantal deelnemers is in 2016 toegenomen van 9 naar 15 en de gemiddelde CSS is gestegen.

 

De resultaten van de CSS benchmark 2016 zijn bekend. De loyaliteit van donateurs aan Nederlandse goede doelen is gemiddeld toegenomen. Meer dan 15 goede doelen hebben de CSS geadopteerd als hun centrale indicator voor loyaliteit. De meeste van hen zijn inmiddels begonnen met het vergaren van additionele inzichten en het verbeteren van de loyaliteit. Hierbij wordt veelal de CSS methodiek voor loyaliteitsmarketing toegepast.

 

HOE ZIJN DE RESULTATEN?

Onderstaande grafiek toont de resultaten van de benchmark. Een CSS score is mogelijk tussen de -100 en +100. De goede doelen in de benchmark scoren gemiddeld +62, een toename van +6 punten ten opzichte van vorig jaar.

 

CSS_score_gemiddeld_hoog_laag

 

In de grafiek hieronder is de verdeling over de drie klassen van de CSS weergegeven: detractors (score 0-5), neutrals (score 6-7) en promoters (score 8-10). De stijging van de gemiddelde CSS is vooral te verklaren door een toename in het aandeel promoters, ten koste van het aandeel neutrals. Het aandeel detractors is bijna ongewijzigd.

 

CSS_score_opbouw

 

De resultaten zijn anoniem weergegeven. Deelnemers aan de benchmark delen onderling hun scores niet-anoniem. Om inzicht te krijgen in de individuele scores van de deelnemers is eigen deelname noodzakelijk.

 

WIE HEBBEN ER DEELGENOMEN?

De tweede CSS benchmark bestaat uit 15 goede doelen:

deelnemers

 

HOE IS DE BENCHMARK OPGEZET?

De benchmark bestaat uit CSS scores uitgevraagd onder het eigen donateursbestand van de deelnemers. Alleen donateurs zijn meegenomen met een structurele betaalrelatie en een geldig bekend e-mailadres.

 

WAT IS DE CSS?

CSS staat voor Charity Support Score™ en is een initiatief van Dunck Loyalty Marketing. De CSS is dé loyaliteitsindicator voor het meten van donateursloyaliteit. Voor meer informatie over de CSS en hoe deze wordt berekend, klik hier.

 

WAT IS DE CSS METHODIEK VOOR LOYALITEITSMARKETING?

De CSS methodiek voor loyaliteitsmarketing is specifiek gericht op goede doelen en bestaat enerzijds uit het verkrijgen van meer inzicht en anderzijds uit het ontwikkelen van loyaliteitsinstrumenten.

 

LOYALITEITSONDERZOEK

De CSS geeft een goede temperatuurmeting en is een goede voorspeller van gedrag. Echter, om concrete verbeteringen toe te passen in de loyaliteitsaanpak is meer inzicht vereist. Voor het verkrijgen van een volledige evaluatie van de loyaliteit en de loyaliteitsaanpak heeft Dunck, op basis van eigen ervaringen in loyaliteitsonderzoek, wetenschappelijk onderzoek en samenspraak met goede doelen, haar eigen onderzoeksmethodiek ontwikkeld. Deze onderzoeksmethodiek wordt inmiddels door vele goede doelen in de praktijk toegepast.

 

LOYALITEITSINSTRUMENTEN

De inzichten uit loyaliteitsonderzoek zijn direct toe te passen in nieuwe of vernieuwde loyaliteitsinstrumenten. Dunck heeft een unieke methodiek voor de ontwikkeling van loyaliteitsinstrumenten. Deze zijn ingedeeld in twee soorten:

  • Loyalty journey: een geheel aan pro-actieve contactmomenten afgestemd op de levensfase van de donateur: nieuw, trouw en verloren.
  • Loyalty program: Beloningsprogramma’s waarbij donateurs worden beloond voor hun loyaliteit aan het goede doel. Zij krijgen voordeel, voorrang en voorrecht op producten en diensten van bedrijfspartners die dicht bij hen staan.
redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events