Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Resultaten CSS benchmark 2018

Donateursloyaliteit bij goede doelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Focus op klantenbehoud
Redactie LoyaltyFacts
18 maart 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Resultaten CSS benchmark 2018

Donateursloyaliteit bij goede doelen

Focus op klantenbehoud

Sinds 2015 voert Dunck een benchmarkonderzoek uit, waarbij de CSS van verschillende goede doelen onderling wordt vergeleken. In 2018 heeft Dunck de CSS benchmark onder 20 deelnemers uitgevoerd en de resultaten zijn bekend!

Sinds 2015 voert Dunck een benchmarkonderzoek uit, waarbij de CSS van verschillende goede doelen onderling wordt vergeleken. In 2018 heeft Dunck de CSS benchmark onder 20 deelnemers uitgevoerd en de resultaten zijn bekend!

 

Voordat we verdergaan naar de resultaten vertellen we je graag wat de CSS inhoudt, hoe het wordt berekend, hoe de CSS benchmark is opgesteld en welke goede doelen dit jaar hebben deelgenomen aan het onderzoek.

 

WAT IS DE CSS?

Dunck Loyalty Marketing heeft speciaal voor goede doelen de Charity Support Score (CSS) ontwikkeld. Deze meet aan de hand van één score de loyaliteitsattitude van donateurs. De benchmark geeft inzicht in donateursloyaliteit bij Nederlandse goede doelen.

 

HOE WERKT DE CSS?

De CSS wordt gemeten door middel van één vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u het goede doel X de komende jaren blijft steunen?’ De CSS is geïnspireerd op de NPS en wordt op dezelfde wijze berekend: de respondent geeft een antwoord tussen de 0 en 10. De score wordt berekend door het percentage detractors (0-5) af te trekken van het percentage supporters (8-10). Hiermee focust de CSS voornamelijk op de supporters en niet op het gemiddelde. Er wordt hierdoor een score verkregen tussen de -100 en +100.

 

HOE IS DE CSS BENCHMARK OPGEZET?

De CSS benchmark bestaat uit scores die binnen het kalenderjaar van 2018 verkregen zijn. Goede doelen dienen de CSS jaarlijks uit te vragen onder hun eigen achterban. Alleen de resultaten van structurele donateurs (vaak machtigers genoemd) met een geldig bekend e-mailadres worden meegenomen in de benchmark.

 

Om deel te kunnen nemen aan de benchmark hanteert Dunck een aantal (strenge) deelnamecriteria. Zo telt de score alleen wanneer er een selectie is gemaakt die representatief is voor het totale bestand aan machtigers met een geldig emailadres. Daarnaast dient iedere deelnemer o.a. de juiste vraag en antwoordschaal te gebruiken en te voldoen aan het minimum respons criterium.

 

WIE HEBBEN ER DEELGENOMEN?

in 2018 hebben 20 goede doelen deelgenomen aan het onderzoek.

 

 

DE RESULTATEN

Er is een grote spreiding te zien in de CSS tussen de verschillende deelnemers. De CSS van deelnemers aan de benchmark loopt uiteen van +33 tot +90. Het gemiddelde van deze scores (de benchmark) komt uit op +66.

 

 

In 2018 geeft gemiddeld 75% van de donateurs een score van 8 of hoger op de vraag of ze het goede doel ook in de komende jaren zouden blijven steunen. Omdat de kans voor deze groep het grootst is dat ze het goede doel trouw blijven, worden deze donateurs ook wel ‘supporters’ genoemd.  ‘Detractors’ daarentegen zijn donateurs die aangeven in de komende jaren waarschijnlijk te stoppen met hun steun aan het goede doel. In 2018 staat dit gelijk aan 1 op de 11 donateurs.

 

Voor zover de verschillende sectoren in de benchmark vertegenwoordigd zijn, is te zien dat goede doelen met een focus op Natuur, Milieu en Dierenbelangen gemiddeld hoger scoren op de CSS dan doelen die zich richten op Gezondheidszorg en Ontwikkelingshulp.

 

 

WIL JE MEER INFORMATIE OF ZELF DEELNEMEN?

Benieuwd naar het hele rapport? Op de website van Dunck kun je het rapport downloaden.

 

Wil jij volgend jaar ook deelnemen of heb je een vraag over het benchmark rapport? Neem dan contact op met Dunck.

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.