Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Retail loyaliteit

Een onderzoek naar winkel imago en de invloed hiervan op de perceptie van winkelmerken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar winkel imago en de invloed hiervan op de perceptie van winkelmerken. Hierbij worden factoren genoemd die leiden tot retail loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
30 april2008
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Retail loyaliteit

Een onderzoek naar winkel imago en de invloed hiervan op de perceptie van winkelmerken.

Een onderzoek naar winkel imago en de invloed hiervan op de perceptie van winkelmerken. Hierbij worden factoren genoemd die leiden tot retail loyaliteit.

Even naar de Jumbo of toch vijf minuten omrijden voor die lekkere eigenmerkproducten van Albert Heijn? Enkele van de meest succesvolle corporate merken in de wereld zijn retail merken. Retailers doen grote investeringen om het imago van hun merk te verbeteren. Een onderdeel van deze branding strategie is het lanceren van winkelmerken (store brands). Albert Heijn is hiervan een goed voorbeeld in Nederland. Met een portfolio van winkelmerken van kwalitatief hoogwaardige tot simpelweg goedkope producten (AH Excellent, AH Huismerk, Euroshopper).

Het uiterlijk en gevoel van een winkelmerk, draagt ook bij aan de waarden en het imago van het gehele Retail (bedrijfs-) merk. Uit onderzoek van R. Martenson blijkt daarnaast dat een positief winkelimago op zijn beurt weer de perceptie van de consument beïnvloedt ten opzichte van de aanwezige winkelmerken.

 

Impact corporate winkelmerk
Binnen de toenemende concurrentiestrijd onder retailers vormen winkelmerken een belangrijk wapen. Het voeren van succesvolle winkelmerken is namelijk de ideale mogelijkheid om je te onderscheiden van andere retailers. Dit komt doordat vrijwel alle retailers een breed aanbod van dezelfde fabrikant merken voeren waardoor het lastig is om te differentiëren. De impact van het bedrijfsimago op de tevredenheid van de klant en de loyaliteit aan de winkel is door Martenson onderzocht. Bedrijfsimago wordt in het onderzoek gedefinieerd als het gezamenlijke effect van: (a) het imago van de retailer als merk, (b) de aanwezige fabrikant merken en (c) de winkelmerken. Winkelmerken en fabrikant merken worden in deze definitie meegenomen omdat het imago van Retail merken sterk afhankelijk is van het gehele assortiment product merken dat wordt verkocht.

 

Beïnvloeden van klanttevredenheid
Uit het onderzoek blijkt dat de winkel als merkuiting erg belangrijk is voor de klanttevredenheid. Consumenten zijn tevreden wanneer winkels netjes zijn en wanneer ze het gevoel hebben dat de winkel hun behoeften begrijpt. De winkel als merkuiting blijkt belangrijker voor tevredenheid dan het aanbod van de (eventueel) aanwezige winkelmerken. Slechts een aantal consumentsegmenten is echt geïnteresseerd in winkelmerken. Ook blijkt uit het onderzoek dat de traditionele merken, ondanks het prijsverschil, een meerwaarde hebben voor de consumenten. Deze traditionele merken blijven erg belangrijk voor retailers omdat ze kwaliteit en variëteit bieden aan de consumenten. Daarnaast investeren de fabrikanten ook enorm veel in retailers om hun producten in winkels te promoten.

 

Breed assortiment en schone winkelvloer cruciaal
Uit cijfers blijkt dat de groei en omzet van winkelmerken de komende jaren enorm blijft toenemen. Alhoewel winkelmerken erg belangrijk zijn, hebben ze echter geen directe invloed op de loyaliteit van de klant. Consumenten geven de voorkeur aan retailers die een breed assortiment fabrikant merken aanbieden en daarnaast ook kwalitatief sterke winkelmerken in het assortiment hebben. Dit brede assortiment en een schone, opgeruimde winkel dragen er aan bij dat een consument meer tevreden is en daardoor zorgt voor retail loyaliteit.

 

Bron: International Journal of Retail & Distribution Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events