fbpx
Loyalty Strategy

Smartphones en loyaliteit

Een onderzoek naar de mogelijkheden van mobiele marketing en de inzet hiervan als loyaliteitsinstrument.

Loyalty StrategyWetenschap 31 december 2010

Smartphones veranderen in sneltreinvaart onze manier van communiceren en onze manier van leven. Ondanks het toenemende belang van smartphones, maken organisaties nog slechts beperkt gebruik van de mogelijkheden die smartphones bieden als het gaat om het intensiveren van klantrelaties.

Belang smartphones
Of het nu gaat om de iPhone of de Samsung Galaxy, het gebruik van smartphones zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Problemen waar gebruikers in het verleden tegenaan liepen, zoals slecht bereik en trage laadsnelheid van websites, komen weinig meer voor. Hierdoor zijn er veel (nieuwe) klanten die gebruik maken van talloze applicaties en mogelijkheden.

Het toegenomen belang van smartphones biedt organisaties grote kansen als het gaat om het intensiveren van klantrelaties.

Mogelijkheden 
Er zijn vele mogelijkheden om mobile marketing in te zetten als loyaliteitinstrument. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • De smartphone als klantkaart: de meeste programma’s maken gebruik van een klantkaart om korting te krijgen en punten te verzamelen. Smartphones kan deze kaart vervangen.
  • Verzilveren van spaarpunten: behalve het verzamelen van punten kan de telefoon ook gebruikt worden voor het inwisselen van punten voor geschenken of het verkrijgen van korting in de winkel.
  • Loyaliteitsprogramma communicatie: Via mobile marketing kan op een makkelijke en snelle manier gecommuniceerd worden met klanten over veranderingen, nieuwtjes en speciale aanbiedingen in loyaliteitsprogramma’s. Zo kan een directe en snelle band met klanten worden opgebouwd.
  • Gepersonaliseerde communicatie: Smartphones kunnen een organisatie concreet inzicht geven in de actuele locatie van klanten. Organisaties kunnen daarop inspelen door middel van relevante informatie en/of aanbiedingen voor de klant.

Smart loyalty
De mogelijkheden van de smartphone lijken bijna onbegrensd. De technologie en de toepassing zal zich ongetwijfeld verder ontwikkelen, maar juist daardoor is onderscheidende marketing binnen handbereik. Ook op het gebied van loyaliteit.  Smartphones kunnen niet alleen als persoonlijk communicatiekanaal worden ingezet, maar ook als identificatiemiddel (vervanging klantkaart). Daarnaast biedt het integreren van de smartphone in loyaliteitsprogramma’s mogelijkheden om real-time informatie te vergaren (o.a. locatie). Deze informatie kan vervolgens worden toegepast om de relevantie van communicatie en aanbod te bevorderen en uiteindelijk de klantrelatie te intensiveren.

Bron: Journal of Consumer Marketing

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: