Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Het effect van social media op loyaliteit

Onderzoek naar het effect van social media communities op merkverbondenheid, vertrouwen en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Het effect van social media op loyaliteit
redactie LoyaltyFacts
30 juni 2013
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Het effect van social media op loyaliteit

Onderzoek naar het effect van social media communities op merkverbondenheid, vertrouwen en loyaliteit.

Het effect van social media op loyaliteit

Like ons op Facebook, volg ons op Twitter en bekijk ons op Youtube; als organisatie kun je eigenlijk niet meer om social media heen. Tegenwoordig erkent iedere marketeer dat de inzet van social media belangrijk is om de relatie met fans en klanten te bevorderen. Vaak wordt dit beredeneerd vanuit een ‘onderbuikgevoel’. Maar hoe effectief is de inzet van social media nu eigenlijk? Recent wetenschappelijk onderzoek biedt gefundeerd inzicht.

Steeds meer merken hebben contact met consumenten via social media zoals bijvoorbeeld via Facebookpagina’s en Twitteraccounts. Larouche, Habibi en Richard onderzochten welk effect deze ‘social communities’ hebben op de loyaliteit van consumenten. Dit hebben zij gedaan door middel van het uitvoeren van een kwantitatief onderzoek onder 441 consumenten die actief deelnemen aan deze communities.

 

Het effect van social media op loyaliteit
Communities binnen social media blijken een positief effect te hebben op de mate waarin consumenten een merk evalueren. Consumenten die actief deelnemen aan communities hebben een grotere merkverbondenheid en dit leidt tot meer vertrouwen in het merk en uiteindelijk tot meer loyaliteit in de vorm van aankoopintentie en mond tot mond reclame.

 

Maar waar komt dit positieve effect nu vandaan? De resultaten van het onderzoek laten zien dat de grote kracht van social communities zit in het verbinden van consumenten. De loyaliteit van consumenten wordt namelijk het meest beïnvloed door de relatie die zij met andere consumenten opbouwen. Deze factor is zelfs belangrijker dan de directe relatie die consumenten met het merk opbouwen via social communities.

 

Verbinden van fans
Het gaat bij social communities dus niet zozeer om het bevorderen van de directe relatie tussen merk en consument, maar meer om het bevorderen van de relatie tussen gelijkgestemde consumenten. Doordat consumenten met elkaar communiceren over het merk, wordt de merkloyaliteit het sterkst beïnvloed en worden ware fans gecreëerd.

Bron: International Journal of Information Management.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events