Loyalty Insight

Tips & Tricks voor een succesvol loyaliteitsprogramma

Hoe wek je interesse?

Loyalty InsightWetenschap 24 september 2019

Het geheim van elke klantloyaliteitsprogramma ligt in hoe aantrekkelijk het overkomt op de klant. Door iets originelers aan te bieden dan korting, zul je onderscheidend vermogen creëren ten opzichte van je concurrenten. Een aantal tips om een succesvol loyaliteitsprogramma te ontwerpen.

Verpak je loyaliteitsprogramma met een vleugje charme

Hieronder een paar ingrediënten die helpen om een wow-factor te creëren:

  • Verleidelijke naam: in plaats van jouw programma simpelweg een “reward program” te noemen moet je iets origineels bedenken om vragen op te wekken, en om jouw brand image bij te staan. Denk aan voorbeelden zoals Amazon met Prime program en Sephora’s Beauty Insider.
  • Pakkend loyaliteit valuta: om in de trend te blijven van originaliteit, is het van belang om jouw loyaliteitspunten uniek te maken ten opzichte van anderen door zelf een benaming te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan Starbucks waar klanten stars sparen.
  • Diepere betekenis: bedenk een kern boodschap voor jouw loyaliteitsprogramma dat de focus legt op iets menselijker dan alleen maar fysieke voordelen. Een voorbeeld hierbij is Simply be. Zij creëerden een community met gelijkgestemde rond hun merk met als boodschap, het supporten van vrouwen in het zijn van hun geweldige zelf.

Aanbieden van verleidelijke beloningen en verover hun harten

Ondanks het feit dat korting, gratis verzenden en speciale privileges aanbieden niet bijdraagt bij het genereren van langdurig loyliteit, blijft dit wel een belangrijk rol spelen om klanten zo ver te krijgen om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma. Eenmaal ingeschreven biedt dit je de perfecte kans om verschillende dingen aan te bieden die verder gaan dan geldelijke voordelen:

  • Ervaringsgerichte beloningen: VIP events, personal shoppers en door limited editions aan te bieden kun je klanten laten zien wat ze voor je betekenen. Deze beloningen zijn perfect om engagement te verhogen en dragen bij aan een positieve word-of-mouth voor je merk.
  • Goede doelen rewards: Hiermee kan je je menselijke kant laten zien aan een klant. Door het mogelijk te maken dat gespaarde punten kunnen worden omgezet in een geld donaties aan een van de goede doelen.
  • Wedstrijd of prijzenwiel: Mensen de mogelijkheid geven om iets te winnen, creëert meer beleving rondom je loyaliteitsprogramma. Niet alleen motiveert het klanten om punten in te leveren maar zo hoef je uiteindelijk ook maar een paar hooggewaardeerde producten weg te geven aan het eind.

Bouw aan emotionele binding door Suprise & Delight.

Mensen zijn van nature nieuwsgierig.  Dus door verrast te worden met een gift, ontstaat er een ongekend emotionele blijdschap. Doormiddel van Suprise & Delight kun je hierop inspelen door klanten te belonen wanneer zij dit het minst verwachten of wanneer zij verborgen doelen behalen die van belang zijn voor jouw bedrijf.

Maak onderdeel uit van hun dagelijks leven

Als je juist af wil stappen van het belonen per aankoop en prijsvechter cultuur, is het noodzakelijk om in contact met je klanten te komen buiten de koopcyclus. Wanneer klanten in hun dagelijks leven in contact staan met jouw merk, zullen ze niet alleen jouw producten kopen maar ook zich meer verbonden voelen met jouw merk. Hierdoor zul je altijd een stapje voor lopen op de concurrenten.

Hier zijn een paar manieren om te bouwen aan gedeelde waarden:

  • Bijhouden sportieve activiteiten: Op prijs stellen en belonen van iemand die sport. Dit kan gedaan worden door smart technologieën, zoals Fitbit.
  • Steunen van merk waarden: Klant laten zien dat je het belangrijk vindt en een plek ervoor creëert welk klanten beloont voor duurzaam gedrag, zoals het inleveren van oude kleren en recyclen van elektronica of doneren van boeken.

New Balance leden kunnen smartwatches verbinden met Strava hardloop app, waarmee wekelijks vooruitgang wordt bijgehouden. Hiermee wordt niet alleen een gezondere levensstijl gepromoot maar leden kunnen ook punten verdienen en deelnemen aan maandelijks hardloop uitdagingen.

Laat top klanten deelnemen aan VIP clubs

Klanten houden van exclusiviteit. Het idee dat zij iets kunnen krijgen wat voor anderen niet wordt aangeboden, zorgt ervoor dat top klanten zich speciaal voelen. Deze ego boost is een belangrijk motiverende factor als het aankomt tot het maken van koopbeslissingen.

Je kunt gebruik maken van deze trend op verschillende manieren. Mocht je gebruik maken van een rang systeem voeg dan een extra “alleen op uitnodiging” rang toe aan de top. Hiermee verzeker je dat alleen top klanten en waardevolle influencers hiervoor in aanmerking komen. De klanten in een lager rangorde zullen hierdoor ook streven naar zo’n soortgelijk behandeling.

Een ander mogelijk benadering is het creëren van een “inner circle” binnen het programma. Mensen komen hiervoor in aanmerking door hun spaarpunten hieraan uit te geven. Maar er moeten wel voordelen verbonden zijn aan zo’n VIP club.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: