Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

User generated content: de opmars van Visual Commerce

Consumenten laten zien wat ze kopen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Visual commerce
redactie LoyaltyFacts
25 maart 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

User generated content: de opmars van Visual Commerce

Consumenten laten zien wat ze kopen

Visual commerce

Veel webshops maken gebruik van user generated content. Maar zijn cijfers en reviews alleen nog genoeg? 82% van de consumenten geeft aan dat ze het liefst bij elke webwinkel Visual Commerce willen zien. Wat is het precies en hoe kun jij het inzetten om de consument aan je merk te binden?

Veel webshops maken gebruik van user generated content. Maar zijn cijfers en reviews alleen nog genoeg? 82% van de consumenten geeft aan dat ze het liefst bij elke webwinkel Visual Commerce willen zien. Wat is het precies en hoe kun jij het inzetten om de consument aan je merk te binden?

 

Je ziet het tegenwoordig in bijna elke webshop: user generated content. Consumenten geven een cijfer of een beoordeling over de artikelen die ze gekocht hebben. Ongeacht of het om een boek, een paar schoenen, een televisie of de tegels voor de nieuwe badkamer gaat. Ze beoordelen daarbij niet alleen het artikel zelf, maar ook het bedrijf dat het levert: snelle levering (of juist niet),  eventuele klachtafhandeling, de klantenservice. Alles wordt beoordeeld. Andere consumenten zijn hier blij mee. Maar zijn bedrijven dat ook?

 

 

DE MENING VAN DE KLANT

Het aanbieden van beoordelingen op een website is voor webshops voordelig. Reviews geven een duidelijk inzicht in de mening van de klant. Daar kun je op inspringen en op reageren. Klachten kun je snel oplossen en complimenten kun je gebruiken om via social media te delen. Daarnaast wijst onderzoek uit dat 63% van de consumenten liever een artikel koopt in een webwinkel met productbeoordelingen. Reviews geven de consumenten het vertrouwen dat ze de juiste keus maken. Niet alleen voor het product, maar ook voor het bedrijf dat het levert.

 

 

DE VOLGENDE STAP VOOR USER GENERATED CONTENT

Maar zijn reviews alleen nog genoeg? De volgende stap bij het gebruik van user generated content is Visual Commerce. Bij Visual Commerce wordt gebruik gemaakt van foto’s van consumenten die zij zelf op de website van het bedrijf plaatsen. Heb je een horloge gekocht? Laat maar zien hoe hij je staat! Nieuwe schoenen? Deel het met anderen die ze misschien ook willen kopen! 17% van de webwinkels maken ondertussen gebruik van Visual Commerce. Het zijn tot nu toe vooral modemerken die hier op inspringen. Er wordt daarbij vooral gebruik gemaakt van photo-sharing apps als Instagram, Pinterest of Snapchat. Maar ook e-mailcampagnes waarbij de consument gevraagd wordt om foto’s te mailen om deze vervolgens te delen via de website, kunnen worden ingezet.

 

 

VERTROUWEN

Hoe de foto’s worden aangeboden maakt voor het resultaat niet uit. Visual Commerce is namelijk een hele goede manier om je merk te promoten. Potentiële klanten zien hoe de producten staan bij ‘echte’ mensen die ze dragen of gebruiken in een omgeving die bekend is. Het geeft context en zorgt ervoor dat het merk bekend lijkt en vertrouwt is. Onderzoek wijst dit ook uit:  32% van de consumenten koopt liever online kleding bij een website met foto’s van echte consumenten. 82% van de consumenten geeft aan dat ze het liefst bij elke webwinkel Visual Commerce zouden zien.  En ook voor bedrijven heeft het effect: het onderzoek laat zien dat bedrijven die Visual Commerce gaan gebruiken een toename van 15-20% zien in de click through rate op de website en 5-7% meer omzet genereren. Tijd dus voor bedrijven om deze volgende stap binnen user generated content te gaan maken!

 

Deze infographic toont ook het belang van Visual Commerce

 

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.