Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

De rol van Loyalty Marketing

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Alco Woudenberg
20-10-2022
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

De rol van Loyalty Marketing

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen over de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar fenomeen voor de zowel de koper als verkoper. Hoe zorg je als verkoper dat de klant door de tegenstrijdige gevoelens niet terugkomt met het bonnetje? Volgens Sharifi en Esfidani (2014) kan Loyalty Marketing hierbij helpen.

 

Cognitieve dissonantie theorie

Mensen streven naar interne psychologische consistentie om zo goed te kunnen functioneren, stelde Festinger (1957) in zijn onderzoek. Wanneer deze consistentie verstoort wordt, is dit mentaal oncomfortabel en doen mensen er alles aan om dit ongemak te reduceren. Dit ongemak wordt cognitieve dissonantie genoemd en ontstaat wanneer het gedrag en de overtuiging niet met elkaar overeenkomen. Om dit weer op elkaar aan te laten sluiten kan iemand ervoor kiezen om de overtuiging aan te passen, het gedrag aan te passen óf de perceptie op het gedrag te veranderen.

 

In het geval van klantgedrag ontstaat cognitieve dissonantie regelmatig wanneer iemand spijt heeft van een net gedane aankoop. Skelton en Artwood (2017) kwamen in hun onderzoek tot de conclusie dat 82% van de Britse volwassene bevolking wel eens spijt heeft gehad van een aankoop. Ze schatte het totale uitgegeven bedrag aan ‘miskopen’ op 5 tot 25 biljoen, wat gelijk staat aan 2-10% van totale consumentenuitgaven.

 

In sommige gevallen proberen klanten bevestiging te krijgen bij anderen door hen te vragen naar hun mening over de aankoop. In andere gevallen kan een klant het product terugbrengen bij de winkel.

 

Loyalty Marketing als oplossing

Sharifi en Esfidani (2014) kwamen in hun onderzoek tot de ontdekking dat cognitieve dissonantie een negatief effect had op tevredenheid en loyaliteit. Door middel van verschillende Loyalty Marketing activiteiten (direct marketing, database marketing, quality management en services marketing) wisten zij deze cognitieve dissonantie aanzienlijk te reduceren. Binnen de activiteiten dient de consument bevestigd te worden in zijn of haar aankoop.

 

Toepassing op loyaliteitsprogramma’s

Loyaliteitsprogramma’s kunnen ook een rol spelen in het reduceren van cognitieve dissonantie. Door bijvoorbeeld punten te koppelen aan aankopen, wordt de focus verlegt van de kosten van een bepaalde aankoop naar de opbrengsten. Ook kunnen er opvolgcampagnes worden ingericht binnen het programma, waarin het aankoopgedrag van de klant wordt bekrachtigd. Ook kunnen clubprogramma’s of affiniteitsprogramma cognitieve dissonantie verlagen, doordat de exclusieve groep mensen waarmee ze in contact komen hetzelfde consumentengedrag vertonen.

 

 

Bronnen:

Festinger, L., (1957), ‘A theory of cognitive dissonance’, Stanford University Press

Sharifi, S. S., & Esfidani, M. R. (2014). The impacts of relationship marketing on cognitive dissonance, satisfaction, and loyalty: The mediating role of trust and cognitive dissonance. International Journal of Retail & Distribution Management.

Shelper, P. (2020). Loyalty Programs, the complete guide (1e editie). Loyalty & Reward Co

Skelton, A. C., & Allwood, J. M. (2017). Questioning demand: a study of regretted purchases in Great Britain. Ecological economics, 131, 499-509.

Alco Woudenberg

Dunck Loyalty

Alco Woudenberg

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 Januari 2023

Loyaliteit is aan het veranderen

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 Januari 2023

Loyaliteit is aan het veranderen

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

De keerzijde van demoties in loyaliteitsprogramma's

Multi-layer loyaliteitsprogramma’s, waarin deelnemers op basis van een behaalde rang voordelen ontvangen, zijn tegenwoordig een veel gebruikte vorm van loyalty marketing. Waar een promotie in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

De keerzijde van demoties in loyaliteitsprogramma's

Multi-layer loyaliteitsprogramma’s, waarin deelnemers op basis van een behaalde rang voordelen ontvangen, zijn tegenwoordig een veel gebruikte vorm van loyalty marketing. Waar een promotie in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events