Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Verbintenis supporters

Een artikel over de inzet van sterspelers om loyaliteit aan clubs en merken te vergroten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een artikel over de inzet van sterspelers om loyaliteit aan clubs en merken te vergroten.
Redactie LoyaltyFacts
31 juli 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Verbintenis supporters

Een artikel over de inzet van sterspelers om loyaliteit aan clubs en merken te vergroten.

Een artikel over de inzet van sterspelers om loyaliteit aan clubs en merken te vergroten.

Het jaar 2010 was een heerlijke zomer voor de voetballiefhebber. Op het WK in Zuid-Afrika troffen de beste voetballanden van de wereld elkaar om uit te maken wie zich de opvolgende vier jaar de nummer één van de wereld mocht noemen. Ieder WK weer worden de nationale ploegen overal ter wereld door hun eigen aanhang aangemoedigd. Supporters dossen zich dan uit in de nationale kleuren en kroegen, huizen, zelfs hele buurten worden versierd.

Loyaliteit aan de sterren
Voor de echte voetballiefhebber is er meer dan alleen het aanmoedigen van de nationale ploeg. Met ingehouden adem kijken fans van over de hele wereld toe wanneer bijvoorbeeld Robben aan de bal komt. De aantrekkingskracht van de grote internationale voetbalsterren laat zich over de hele wereld voelen. Juist van dit gegeven kunnen clubs en merken gebruik maken. Maar hoe zorg je ervoor dat dit leidt tot loyaliteit?

 

De club als merk
Supporters van de verschillende Europese topclubs zullen zichzelf niet snel beschrijven als ‘klanten’ van hun club. Als echte fans kopen zij wel vaak alles wat wordt aangeboden met het logo van de club. Clubs maken gretig gebruik van de koopwoede van de fans, maar zorgen er tegelijkertijd voor niet al te zeer als merk over te komen. Internationaal gezien werkt dit anders. De emotionele band die fans in het thuisland met een club hebben, ontbreekt in het buitenland waardoor een topclub zich hier juist wel als merk kan profileren. Wanneer internationale fans eenmaal een club hebben gekozen, blijven ze vervolgens vaak trouw aan deze keus. Het inzetten van sterspelers kan hierbij van onderscheidende waarde zijn. Door hun buitengewone klasse en aansprekende voetbal trekken ze nog neutrale toeschouwers de club binnen. Maar als de sterspelers vervolgens weer vertrekken blijken de fans vaak te blijven hangen, volgens onderzoek van Bodet en Chanavat (2010).

 

De jeugd heeft de toekomst
Veel merken kunnen wat leren van de voetbalclubs. Door het inzetten van populaire sporters kan de jeugd gewonnen worden voor een merk. Vooral tieners zijn hier erg vatbaar voor. Zij identificeren zich met de spelers die in hun ogen het toppunt van succes hebben bereikt. Als de juiste sterspeler zijn naam aan je merk verbindt, volgen veel tieners dat voorbeeld. Dat uit zich in merkverbintenis en mond-tot-mondreclame onder vrienden en leeftijdsgenoten, zo stelden Lear, Runyan en Whitaker. Door te kiezen voor de juiste sterspeler kan dus een basis worden gelegd voor jarenlange loyaliteit. Tijd voor de topmerken om dit tijdens een WK nauwlettend in de gaten te houden.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events