Loyalty Insight

Vijf B2B loyalty trends in 2020

Om jou op weg te helpen

Loyalty InsightWetenschap 27 december 2019

Om goed van start te gaan in 2020, zijn hier vijf trends om jouw loyaliteitsprogramma op te zetten. Ben je al goed op weg of is er nog genoeg te doen in 2020? Het opzetten van een loyaliteitsprogramma kan voor velen een uitdaging zijn – van het op maat maken, integratie met je technische ondersteuning tot het uiteindelijk ook implementeren. De B2B markt is een stuk kleiner dan B2C en het bevorderen van loyaliteit in de B2B markt is een wereld van verschil in vergelijking met merken die gericht zijn op consumenten. Om je B2B retentiemarketing naar een hoger niveau te tillen in 2020 zijn hier de belangrijkste tips en trends.

1. B2B belonen
Zorg ervoor dat jouw B2B-publiek beloond wordt. Zo kun je bijvoorbeeld beloningen toekennen aan klanten die eerder betalen dan afgesproken, of als zij een order plaatsen. Dit zorgt voor een verbeterde cashflow voor jouw bedrijf en ondertussen worden klanten gestimuleerd om een extra aankoop te doen. Nog een optie is juist het belonen van klanten die bulkaankopen doen, om zo je gemiddelde orderwaarde te verhogen.

2. Content 

Creëer een band met je prospects en klanten door relevante en behulpzame content te publiceren over de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt. Dit kan gedaan worden door het schrijven van blogs, gast artikelen publiceren en het delen van boeiende content via organic of betaalde sociale media.

Door bovenstaande te doen bouw je vertrouwen op bij prospects en klanten en stimuleer je hen om terug te keren op jouw website. Vergeet klanten niet te belonen voor het actief bezig zijn met jouw content, om zo een nog sterkere band te scheppen. Een optie is ook het opzetten van een “Read Content” campagne. Hierbij worden klanten beloond met punten nadat zij een artikel hebben gelezen en terugkeren naar de website om een vraag te beantwoorden.

3. De B2B ervaring

Om een succesvol B2B loyaliteitsprogramma op te zetten moet er een duidelijk beeld zijn van jouw ideale klantprofiel. Zorg ervoor dat jouw on-site ervaring in de klantenbehoefte voorziet. Bedrijfseigenaren en managers geven vaak het meest om een loyaliteitsprogramma dat makkelijk te vinden is, gemakkelijk te bereiken vanaf betalingspagina’s en geoptimaliseerd is voor duidelijkheid en conversie. Dit terwijl maatwerk en branding ook zeer belangrijk is, B2B klanten moeten namelijk weten wat zij direct uit een programma kunnen halen, hierdoor overtroeft eenvoud en duidelijkheid de rest.

4. Behandel je VIP’s anders

Zorg beter voor je beste klanten. Als zij loyaal zijn geweest in het verleden, is het aannemelijk dat zij producten zullen blijven afnemen als jij laat zien dat je hen waardeert. Ontwerp een gelaagd VIP- programma gebaseerd op relatieduur of beloon klanten voor verdiende punten en bied dan high-level VIP’s korting op bulkaankopen.

5. Voeg B2B toe aan je B2C merk

Dit hangt af van de business scope, als je voornamelijk B2C verkopen realiseert, moet er gelet worden dat B2B klanten niet achtergesteld worden als het aan komt op retentie en loyaliteit. Als je een fabrikant bent die verkoopt aan winkels en individuele shoppers of juist een merk dat in bulk verkoopt aan retail distributie, dan is het hebben van een klantgericht loyaliteitsprogramma niet voldoende. Creëer een specifiek programma voor jouw B2B klanten.

Conclusie:

Het is makkelijk om B2B loyaliteit over het hoofd te zien in een klantgerichte wereld, maar er moet niet vergeten worden dat bedrijven zullen reageren op de juiste beloningen. Stimuleer loyaliteit onder je beste klanten door specifieke B2B incentives, moedig klantinteractie aan met jouw content, geef prioriteit aan user experience en het ontwerpen van een op maat gemaakt en gerangschikt VIP systeem.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: