fbpx
Loyalty Insight

Voorkom verwarring

Een onderzoek naar de verschillende dimensies van verwarring en de negatieve invloed hiervan op vertrouwen en meer.

Vaak gaan bedrijven ervan uit dat de consument in staat is een weloverwogen keuze voor een product te maken. Het is echter zelden het geval dat de consument beschikt over voldoende informatie om zijn keuze goed te overwegen en dat is jammer. Volgens de Amerikaanse wetenschappers Walsh en Mitchell staat verwarring het maken van een optimale keuze in de weg. Het heeft zelfs een negatief indirect effect op loyaliteit.

Het ontstaan van verwarring
Als gevolg van de vele concurrentie worden veel markten gekarakteriseerd door een overvloed aan keuzes. Het maken van een goede keuze is daardoor niet altijd even gemakkelijk. Zo hebben verschillende onderzoeken uitgewezen dat consumenten verward raken door de keuze in modemerken, telecomproviderers, zorgverzekeringen en zelfs waspoeders. Maar waar komt die verwarring vandaan? Het onderzoek van Walsh en Mitchell heeft aangetoond dat er drie dimensies zijn die verwarring veroorzaken:

  1. Te veel gelijkenissen (tussen producten);
  2. Een overvloed aan informatie;
  3.  Dubbelzinnigheid van informatie.

Het effect van verwarring
Verwarde consumenten maken minder rationele beslissingen, kiezen niet voor de beste prijs-kwaliteitverhouding en genieten minder van het winkelen. Daarnaast stellen zij vaak hun aankoopbeslissingen uit. In het onderzoek van Walsh en Mitchell is naar voren gekomen dat verwarring een negatief effect heeft op mond-tot-mondreclame, vertrouwen en klanttevredenheid. Het voorkomen van verwarring bij de consument is dus een belangrijk element op de weg naar een loyaal klantenbestand. Laat daar geen verwarring over bestaan!

Bron: European Journal of Marketing.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: