Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Waarom je altijd je klant moet bedanken

Toon dankbaarheid en zorg voor aanhoudende loyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
2 april 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Waarom je altijd je klant moet bedanken

Toon dankbaarheid en zorg voor aanhoudende loyaliteit

Een eenvoudig bedankje of een persoonlijk bericht kan een blijvende en betekenisvolle invloed hebben op de klant en helpt om een emotionele band te creëren die ze niet snel zullen vergeten. In dit artikel vertellen we wat de impact is van het bedanken van klanten in de wereld van e-commerce. We geven je een aantal redenen om je klant te bedanken en laten zien op welke manier je dit kunt doen.

Redenen om klanten te bedanken

 

Je klant wilt zich gewaardeerd voelen

Klanten willen het gevoel hebben dat je als individu om hen geeft. Een van de grootste bijdragende factoren om voor een ander merk te kiezen is als de klant dat gevoel niet krijgt bij jouw merk. Slechts 9% van de klanten gaat weg vanwege wat een concurrent aanbiedt, terwijl 60% van de bedrijven een klant heeft verloren omdat ze vinden dat een bedrijf er onverschillig tegenover staat. Om te voorkomen dat een klant bij je weggaat is het eenvoudigst wat je kunt doen ervoor zorgen dat de klant zich gewaardeerd voelt door hen voortdurend te bedanken. Via e-mailcommunicatie, sociale berichten en handgeschreven notities kun je klanten eraan herinneren dat je bewust bent van hun aankopen en dat je ze op prijs stelt.

De financiële voordelen

Studie heeft aangetoond dat 38% van de klanten een goede klantervaring toewijst aan personalisatie. Wanneer je klant tevreden is, zullen zij terugkeren naar je merk, lid worden van je programma en meer aankopen doen. Wist je bijvoorbeeld dat 86% van de klanten bereid is om meer te betalen voor een betere klantervaring? Dat betekent dat dankbaarheid naar de klant toe je omzet omhoog kan laten schieten.

 

Als we bovenstaande punten bij elkaar brengen, kunnen we zien dat klanten een persoonlijke klantervaring willen. Het opbouwen van een persoonlijke ervaring leidt tot een betere klantervaring waar klanten meer voor willen betalen.

Gratis e-book met meer inspiratie ontvangen?

Dat kan! Je ontvangt per e-mail het gratis e-book met de 10 meest inspirerende loyalty programma’s. Daarnaast ontvang je elke maand de laatste loyalty marketing trends.

Op welke manier kun je klanten bedanken

 

Schrijf een bedankkaartje

Dit is een van de eenvoudigste manieren om je klant te bedanken. Of je de klant nou bedankt via social media of met een handgeschreven kaart, je kunt hierdoor hun dag beter maken. Naast het blij maken van je klant, maakt dit de bestelling gelijk een stuk persoonlijker. De meeste producten worden alleen verpakt met een factuur en dat zorgt ervoor dat het onpersoonlijk aanvoelt. Wanneer je een persoonlijk bericht aan de bestelling toevoegt, verandert dit de gehele klantervaring en krijg je de mogelijkheid om je relatie met de klant te versterken.

Denk aan de individu

We hebben het al vaker aangegeven, maar zeggen het graag nog een keer: klanten zijn dol op personalisatie! Dit kan op verschillende manieren toegepast worden. Om te beginnen: spreek je klant aan op naam in e-mails, bij je bedankkaart, op hun verjaardag of om hen te bedanken als ze een jaar actief zijn. Het maakt niet uit hoe je het doet, het benaderen van elke klant als een individu is het perfecte begin naar een diepgaande relatie met je klant.

Stuur een handgeschreven brief

Er is iets speciaals aan het weten dat iemand de tijd heeft genomen om een brief te schrijven. Tegenwoordig is bijna alles geautomatiseerd en door een brief met de hand te schrijven wordt het gelijk waardevoller voor de klant.  Om als bedrijf te laten zien dat je tijd neemt voor de klant zal je je onderscheiden van de concurrentie.

Organiseer een evenement

Door je klant uit te nodigen en tijd met hun door te brengen zal het ervoor zorgen dat de klant zich speciaal en gewaardeerd voelt. Een gratis geschenk, speciale groet of exclusieve korting zijn slechts een aantal manieren waarop je een normale vrijdagavond in je winkel kunt omzetten in een avond van waarde voor jouw trouwe klanten.

Tot slot

Aan het einde van de dag is het bedanken van je klant een enorme stap in de richting van een groeiende klantrelatie. Dit zal ervoor zorgen dat klanten keer op keer terug zullen komen naar jouw bedrijf.

 

Lees hier het originele artikel: https://blog.smile.io/thanking-customers

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.