Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

Vier opmerkelijke trends om rekening mee te houden

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Serina Marino
25 november 2022
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

Vier opmerkelijke trends om rekening mee te houden

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in consumentengedrag. Het is tijd om de loyaliteit-denkwijze opnieuw onder de loep te nemen. Past deze nog bij de post pandemie consument? Merken die deze verschuivingen in het vizier hebben gebruiken de nieuwe kansen in hun voordeel. Hierbij de vier pijlers om rekening mee te houden bij het creëren van een post covid-19 loyalty strategie.

Consumenten geven zich over aan wraakuitgaven

Consumenten geven meer geld uit aan zichzelf tijdens de pandemie en deze trend zet zich voort. 51 procent geeft aan geld uit geven in een vlaag van wraakuitgaven. Ze vinden dat ze het verdienen om meer voor zichzelf te zorgen, wat resulteert in meer impulsaankopen. Millennials met een hoger inkomen lijken alle andere groepen te overstijgen door meer geld uit te geven aan kleding, schoenen, reizen en ervaringen zoals dineren, concerten en kijksporten. Het mag weer dus we genieten er meer van!

Online shoppen populairder dan ooit

Creditcard-gegevens van 2021 onthulden een stijging van bijna 20 procent in online uitgaven. Deze door  de pandemie-veroorzaakte toename van e-commerce is blijvend. Ongeveer 92 procent van de consumenten die in 2019 online winkelden, shopten online uit nood. Er waren namelijk beperkte andere keuzes. In deze periode hebben consumenten wel degelijk nieuwe favorieten merken en producten gevonden die online makkelijk te verkrijgen waren. Belangrijker dan ooit is dat er een sterke omni-channel beleving staat. Bedrijven dienen de online beleving in lijn te brengen met offline touchpoints én de beleving van hun product.

Meer kanaalwisselingen zorgt voor minder merkloyaliteit

De pandemie zorgt voor een stijging in kanaalwisselingen en hierdoor een verstoring in merkloyaliteit. Maar liefst 75 procent van de consumenten probeerden nieuw winkelgedrag uit (denk aan click & collect, boodschappen bezorging en restaurant aan huis.). Bedrijven die hierin floreren zitten nu in hun aankoopsysteem. Voornamelijk Gen Z en millennials verlieten hun vertrouwde merken het vaakst voor nieuwe merken, producten en diensten. Jongeren geven aan dat wanneer ze vallen voor een nieuw merk dit vaak te maken heeft met het feit dat deze merken hun waarden voldoende reflecteren. Flexibiliteit en gemak staat hierin voor deze groep voorop. Het is dus belangrijker dan ooit voldoende kennis te hebben van deze shift in kanalen. Kan jouw organisatie aan deze nieuwe gewoontes voldoen? Zijn er kanalen die ook voor jouw klanten voor meer gemak en flexibiliteit kunnen zorgen?

Consumenten willen weer meer beleven

Klanten die gedwongen werden om thuis te werken zijn hun thuisomgeving meer gaan waarderen. Zij hadden meer tijd om hun huis eens goed onder de loep te nemen en het te voorzien van meer gemak en plezier. Het creëren van een thuisbioscoop ervaring, een thuissportschool of thuissauna zijn hier voorbeelden van. Nu dit achter de rug is willen klanten er weer opuit. Ze zijn opzoek naar ervaringen en belevingen. Consumenten zullen dus nu meer geld uitgeven buiten huis. Denk aan uiteten, entertainment en reizen. Om deze (weer) klanten loyaal te maken, dienen bedrijven de ontmoeting weer op te zoeken met hen. Daarnaast is het aan te raden meer benefits in loyaliteitsprogramma’s te stoppen die rekening houden met de avontuurlijke verlangens van klanten.

Bron: Emerging consumer trends in a post COVID 19 world – McKinsey & Company

 

Serina Marino

Dunck Loyalty

Serina Marino

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events