Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Werving en behoud bij bloedbanken

Een onderzoek naar mogelijke verbeteringsfactoren voor de wervings- en behoud strategieën van bloedbanken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar mogelijke verbeteringsfactoren voor de wervings- en behoud strategieën van bloedbanken.
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Werving en behoud bij bloedbanken

Een onderzoek naar mogelijke verbeteringsfactoren voor de wervings- en behoud strategieën van bloedbanken.

Een onderzoek naar mogelijke verbeteringsfactoren voor de wervings- en behoud strategieën van bloedbanken.

Voor de bestrijding van ziektes, bij rampen maar ook voor onderzoek: het bloed van de ene mens kan het leven van de ander redden. Bloeddonoren zijn letterlijk van levensbelang. Maar hoe kun je nieuwe donoren werven en bestaande behouden?

De loyale donor
Het geven van bloed is van groot belang voor de samenleving. Voor de bestrijding van ziektes, voor het gebruik na ongelukken, bij rampen en voor onderzoek. Donoren zijn hiervoor essentieel.  Het werven van nieuwe donoren en het behoud van bestaande donoren is dan ook letterlijk van levensbelang en een grote uitdaging voor bloedbanken. Het onderzoek van Grant (2010) geeft hierbij een aantal duidelijke aanknopingspunten.

 

Informatie en contact
Een belangrijk knelpunt bij het werven van nieuwe donoren is het feit dat het belang van het geven van bloed vaak niet duidelijk genoeg is. Het gegeven dat er constant nieuw bloed nodig is en de vele doeleinden waarvoor het gedoneerde bloed gebruikt kan worden is vaak onbekend. Ook de angst die veel mensen hebben voor naalden en bloed speelt een rol bij de drempel die mensen ervaren. Het verschaffen van duidelijke informatie over het belang van doneren en de manier waarop dit gedaan wordt, speelt dan ook een zeer belangrijke rol in het werven van nieuwe donoren. Naast het werven is ook het behoud van bestaande donoren erg belangrijk. Het onderhouden van contact met donoren helpt hierbij. Oproepen door middel van e-mail, post of sms helpt mensen eraan herinneren bloed te geven.

 

Innovatie
Het geven van informatie en het onderhouden van contact blijven belangrijke stappen bij zowel het  werven als het behouden van donoren. Daarnaast is het belangrijk om innovatief te blijven. Het opstarten van ludieke manieren van belonen van donoren is iets wat bloedbanken meer zouden moeten proberen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan leuke kortingen of spaarprogramma’s die donoren stimuleren zich aan te melden en waardoor ze vooral ook regelmatig terug blijven komen. Ook is het van essentieel belang dat de ervaring van het bloed geven een positieve is. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van het goede gevoel dat donoren krijgen door het doen van een goede daad als bloed geven. Wanneer dit goede gevoel gestimuleerd kan worden, zullen donoren niet alleen terugkomen om de ervaring zelf te herhalen, ze zullen ook vrienden, kennissen en familie over willen halen donor te worden. Dit werven door positieve mond-tot-mond reclame kan van onschatbare waarde zijn voor bloedbanken en dit bereiken is dan ook de grote uitdaging voor de directe toekomst.

 

Bron: Management Research.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events