Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Wil jij loyale klanten? Ga MVO’en!

MVO leidt tot hogere klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
20 november 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Wil jij loyale klanten? Ga MVO’en!

MVO leidt tot hogere klantloyaliteit

In recent wetenschappelijk onderzoek zijn de effecten van MVO-initiatieven op klantattitude en daadwerkelijke retentie 2 jaar later onderzocht. Het onderzoek laat interessante resultaten zien waarbij nobele overtuigingen om ‘goed’ te ondernemen hand in hand gaan met financiële motieven.

De klantloyaliteit bij organisaties die, vanuit het perspectief van de klant, een grotere maatschappelijke bijdrage leveren ligt namelijk 7% hoger.

 

De Rijksuniversiteit Groningen en data-analysebureau MIcompany hebben aangetoond dat de waardering voor MVO de afwezigheid van een sterk merk of kleinere advertentiebudgetten kan compenseren. Bedrijven die ‘goed doen’ en innoveren, worden beloond met positievere klanthoudingen en een hogere mate van klantenbehoud.

 


Het onderzoek

Dit onderzoek is de eerste studie waarin gepercipieerde MVO gerelateerd wordt aan klantattitude en daadwerkelijke retentie. In het onderzoek zijn 93 merken verdeeld over 18 sectoren onderzocht. In totaal gaven 1.375 klanten een waardering voor de MVO-initiatieven, waarna deze waardering vergeleken is het met koopgedrag van twee jaar later. Voor alle onderzochte bedrijven hebben de investeringen in MVO een indirect positief effect op de loyaliteit van klanten. Echter, wordt er in het onderzoek ook een kleine waarschuwing gegeven: merken die reeds goed presteren op meer attitudemetingen van merksucces hebben minder baat bij goed doen.

 


Innovatieve bedrijven

De onderzoekers vonden tevens een extra direct effect van MVO bij innovatieve ondernemingen. Hierbij lag de klantloyaliteit zelfs 12% hoger. Het investeren in innovativiteit en goede dingen doen heeft dus een belangrijk aandeel in de vorming van klantloyaliteit. Volgens de onderzoekers is Tony Chocoloney een passend voorbeeld van een innovatieve onderneming met een succesvolle MVO strategie.

 


Lage naamsbekendheid

Heeft jouw onderneming een lagere naamsbekendheid? Dan kan maatschappelijk verantwoord ondernemen ook iets voor jullie zijn. Het onderzoek toonde namelijk aan dat bedrijven met een lagere naamsbekendheid ook harder profiteren. Dit effect wordt mogelijk verklaart doordat deze bedrijven meer te winnen hebben en storytelling langer blijft hangen dan enkel een financiële transactie. De binding wordt gevoed vanuit emotie in plaats van transactie. Mooie Nederlandse voorbeelden zijn ASN Bank en Triodos Bank.

 

De volledige publicatie vind je terug op de website van Marketing Letters.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events