Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Wraaknemend publiek

Een onderzoek naar negatieve klantervaringen en mond-tot-mond reclame op het klantgedrag van derden.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar negatieve klantervaringen en mond-tot-mond reclame op het klantgedrag van derden.
Redactie LoyaltyFacts
30 april 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Wraaknemend publiek

Een onderzoek naar negatieve klantervaringen en mond-tot-mond reclame op het klantgedrag van derden.

Een onderzoek naar negatieve klantervaringen en mond-tot-mond reclame op het klantgedrag van derden.

Meer dan 50% van het Amerikaanse winkelend publiek zegt dat een negatieve ervaring van een vriend of collega hen zal verhinderen om nog voet te zetten in de betreffende winkel. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat zodra een negatieve ervaring in dezelfde winkel zich herhaalt, deze vaak wordt overdreven en hierdoor een vijf maal zo sterk effect krijgt op het klantenbehoud als de eerste negatieve ervaring.

Sterke negatieve invloed
33% van alle klanten met een slechte winkelervaring, zo blijkt uit het onderzoek, vertelt deze ervaring aan minstens vier andere personen. Dit gebeurt op zo’n manier, dat het verhaal een sterkere negatieve invloed heeft op de aanhoorders, dan op de persoon die initieel het probleem had. Een ander groot risico is dat klanten die een probleem ondervinden dit graag doorvertellen aan vrienden en kennissen, maar vaak niet de moeite nemen om het aan het betreffende bedrijf zelf te vertellen.

 

Top drie problemen
De top drie van problemen waar klanten tegenaan lopen en waardoor ze een slechte winkelervaring ondervinden, ligt in de volgende gebieden:

  1. Tijd: het duurt te lang om bij een winkel binnen of weer naar buiten te komen, door bijvoorbeeld het niet kunnen vinden van een parkeerplaats.
  2. Inrichting: klanten vonden het moeilijk om het juiste product te vinden, hadden problemen met de inrichting van de winkel en de displays met productinformatie.
  3. Eerstelijns personeel: klanten hebben problemen met het ontbreken van kennis en beleefdheid bij eerstelijns personeel.

 

Tot slot
De onderzoekers sluiten af met het volgende: “Iedere klantontevredenheid heeft potentieel een negatieve invloed op loyaliteit en uiteindelijk ook op de bedrijfswinst. Met dit onderzoek weten we ook dat mond-tot-mond reclame zo krachtig is, dat het (ook andere) klanten kan laten besluiten om nooit (meer) naar een winkel te gaan.” Zaak dus voor bedrijven om ervoor te zorgen dat de klanten een prettige winkelervaring hebben en zo geen negatieve ervaringen hebben om andere potentiële klanten af te schrikken.

 

Bron: Baker Retailing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events