Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Zijn verjaardagsbeloningen het waard?

Wel of niet opnemen in je marketingstrategie?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Pim Kamphuis
28 Maart 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Zijn verjaardagsbeloningen het waard?

Wel of niet opnemen in je marketingstrategie?

Voor veel mensen is het vieren van verjaardagen een belangrijk onderdeel van het leven. Of het nu gevierd wordt met een groot feest of met cadeaus, over de hele wereld worden verjaardagen gevierd.

 

Veel bedrijven zien dit feestelijke moment als een mooie kans om de klant te belonen. Veelal is dit in de vorm van een korting of voucher waarmee klanten aangemoedigd worden om te kopen, zich aan te melden voor een nieuwsbrief of zich aan te sluiten bij een loyaliteitsprogramma.

 

Hoewel verjaardagsbeloningen vaak zonder al te veel nadenken worden opgenomen in een marketing strategie, is het belangrijk om goed te overwegen of dit soort beloningen bij je organisatie passen. In dit artikel nemen we je, aan de hand van de belangrijkste voor en tegenargumenten, mee in de vraag of verjaardagsbeloningen geschikt zijn voor jouw organisatie.

De achterliggende gedachte

Bij tal van bedrijven is het belonen van klanten op hun verjaardag een vast onderdeel van de marketing strategie. Met deze beloningen willen zij aankopen stimuleren en loyaliteit ontwikkelen. De beloningen verschillen van kortingen, gratis items en exclusieve promoties tot gepersonaliseerde geschenken.
 
De kern achter deze beloningen is dat bedrijven klanten willen laten zien dat zij waardevol zijn en gewaardeerd worden. Daarnaast willen bedrijven dat het aankoopgedrag positief beïnvloed wordt en betrokkenheid wordt verhoogd.
 
Door waardevolle beloningen te bieden kan er een goede band met de klant worden opgebouwd, wat kan resulteren in een verhoogde klanttevredenheid en loyaliteit. De effectiviteit van een verjaardagsbeloning kan echter verschillen. Dit heeft met verschillende factoren te maken, zoals de aangeboden beloning, relevantie en doelgroep.

 

Hoe creëer je waardevolle verjaardagsbeloningen?

Sommige bedrijven hebben met succes een verjaardagsbeloning opgezet, waar andere bedrijven moeite hebben om verjaardagsbeloningen te aan te bieden die voor zowel de klant als het bedrijf waarde creëren.

Om een verjaardagsbeloning voor jouw organisatie succesvol te laten zijn moeten deze beloningen voldoen aan de volgende basiscriteria:

    • Verjaardagsbeloningen zijn gepersonaliseerd;
    • Zijn relevant voor de doelgroep;
    • Vertegenwoordigen een goede waarde;
    • Zijn lang geldig;
    • Zijn gemakkelijk te verzilveren.

 

Dit is vaak in de vorm van een kortingscode en/of vouchers. Het is hierbij van belang dat de korting geldt op het hele assortiment of een relevant deel daarvan en een goede geldigheidsduur heeft.
 
Waar het vaak mis gaat is dat bedrijven beloningen alleen aanbieden aan de waardevolste klanten. Hoewel deze klanten zich gewaardeerd voelen, vermindert dit de tevredenheid en betrokkenheid van de klanten die niet als meest waardevol worden bestempeld. Ook zijn verjaardagsbeloningen die alleen te verzilveren zijn op een specifieke product(groep) vaak niet waardevol in de ogen van de klant.
 
Daarnaast is het ook minder wenselijk om beloningen aan te bieden met een beperkte vervaldatum, minimale bestedingsdrempels of vouchers/kortingen die klanten kunnen verzilveren op een voor hen niet relevant deel van het assortiment.

 

Verjaardagsbeloningen: wel of niet doen?

Hoewel het gebruik van verjaardagsbeloningen om klanten te werven en te behouden is gestegen in populariteit, is de effectiviteit hiervan een onderwerp van discussie. Om je te helpen bepalen of het aanbieden van een verjaardagsbeloning geschikt is voor jou organisatie, zetten we de belangrijkste voor- en tegenargumenten vanuit zowel bedrijf- als klantperspectief voor je op een rijtje.

 

Het argument voor verjaardagsbeloningen

Vanuit het bedrijfsperspectief

 

Voor organisaties kunnen verjaardagsbeloningen een waardevol hulpmiddel zijn om naamsbekendheid te vergroten en loyaliteit op te bouwen. Door deze beloning voelt een klant zich namelijk gezien en gewaardeerd. Dit kan vervolgens leiden tot herhaalaankopen.

 

Daarnaast kunnen deze beloningen ook een goed middel zijn om gegevens te verzamelen van de klant die later gebruikt kunnen worden voor segmentaties en promoties. Klanten zijn doorgaans sneller geneigd om persoonlijke informatie te delen wanneer zij er iets voor terug krijgen.

 

Wanneer verjaardagsbeloningen verweven zijn in loyaliteitsprogramma’s kunnen ze een bezoek of transactie stimuleren die anders niet zou hebben plaatsgevonden.

 

Vanuit het klantperspectief

 

Veel klanten waarderen een kostenbesparend voordeel. Hierbij is van belang dat het om een waardevolle beloning gaat, en klanten blij zijn met hun verhoogde koopkracht. In dat geval zorgt een verjaardagsbeloning veelal tot een positieve perceptie van je organisatie, ook wanneer de beloning niet wordt ingewisseld. Deze positieve perceptie kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en hogere loyaliteit.

 

Het argument tegen verjaardagsbeloningen

Vanuit het bedrijfsperspectief

 

Met het aanbieden van een verjaardagsbeloning creëer je een specifieke groep klanten die alleen vanwege de verjaardag beloning bij een bedrijf en/of loyaliteitsprogramma betrokken blijven. Deze klanten interacteren doorgaans niet met een bedrijf, en drukken hiermee relatief zwaar op de kosten. Voor bedrijven is het vaak moeilijk om deze klanten te identificeren en uit te sluiten.

 

Daarnaast kan de implementatie van verjaardagsbeloningen in spaarprogramma’s leiden tot een daling in inkomsten uit niet-ingewisselde waarde. Wanneer een klant punten verdient wordt de waarde van die activa geregistreerd als een verplichting in de boeken van het bedrijf omdat het bedrijf de klant een toekomstig product of dienst verschuldigd is. Als de klant de punten echter niet binnen een bepaald tijdsbestek inwisselt kan het bedrijf de niet-ingewisselde waarde erkennen als opbrengst, aangezien het onwaarschijnlijk is dat de klant de punten ooit zal gebruiken of de punten vervallen zijn. Door klanten middels een verjaardagsbeloning extra te wijzen op het verzilveren van punten of het heractiveren van inactieve accounts verklein je de opbrengst aan niet ingewisselde bedragen.

 

Vanuit het klantperspectief

 

Hoewel verjaardagsbeloningen voordelen bieden voor klanten, kunnen ze ook bepaalde problemen vanuit het perspectief van de klant brengen.

 

Ondanks dat sommige bedrijven alleen nog geboortemaand en- jaar vragen, vragen de meeste bedrijven nog de volledige geboortedatum. Klanten vinden het niet altijd prettig om de volledige geboortedatum te delen met het bedrijf omdat zij zich zorgen maken over hun privacy.

 

Wanneer beloningen omslachtige voorwaarden bevatten, zoals beperkte beschikbaarheid, korte vervaldatum en een minimaal bestelbedrag, zien klanten de waarde er niet van in en ervaren zij dit als negatief. Als een klant de beloning niet ziet als waardevol en zij zich niet extra gewaardeerd voelen, verliest het bedrijf niet direct iets, maar was het bedrijf waarschijnlijk beter af als de beloning nooit was aangeboden.

 

Conclusie: wel of geen verjaardagsbeloning?

Verjaardag beloningen zijn een leuk extraatje en kunnen de moeite waard zijn voor klanten als de beloning persoonlijk en relevant is, een goede waarde vertegenwoordigt en gemakkelijk in te wisselen is. Als dit niet het geval is zullen de klanten niet deelnemen en zal de bedrijfsinvestering het niet waard zijn. Bied dus alleen verjaardagsbeloningen aan wanneer je zeker bent aan deze criteria te kunnen voldoen, en de beloningen een bewezen meerwaarde voor je marketing strategie hebben. Is dit niet het geval, dan kun je je marketing middelen beter richten op andere vormen van communicatie, zoals het sturen van gedrag via een levenscyclusstrategie.

Pim Kamphuis

Dunck Loyalty

Pim Kamphuis

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.